It's Aida4eva

The common life of a homosapiens.

Wednesday, October 31, 2012

Review penggunaan Kulit kayu manis untuk parut di muka



Salam Semua. 

Seperti mana yang semua maklum yg aku penah eksiden setahun lepas dalam ENTRI INI,

aku ada parut yang tersergam indah di pipi kananku.


alhamdulillah banyak sangat2 kurang.

tapi lepas stop pakai mederma, dalam awal tahun hari tu,
aku ingat nak guna cara tradisional iaitu guna...

KULIT KAYU MANIS!


yeahhh..ramai jugak yang sarankan aku untuk guna kulit kayu manis ni.

Cara dia :

tumbuk / asah kulit kayu manis ni sehingga menjadi serbuk macam gambar atas tu..
kemudian campurkan sedikit air pada serbuk sehingga jadi macam pes.
dan pes tu tmpek pada parut yang ada.
dalam 15 minit, cuci hingga bersih.

AMARAN : jgn biarkan pek ni semalaman pada parut kalau rasa xnak muka melecur.
T___T

AMARAN : sangat panas dan sangat pedih guna ni.

dah rasa panas n pedih tu aku ingat berkesan lah. 
so aku letakk je..aku try ni dalam 2 minggu kot.
selalunya aku tunggu sampai kering dan terus je basuh.
merah tetap merah. macam melecur pun ada.
nak bagi sejuk, pakai pulak bedak sejuk.
tapi parut bertambah hitam!!
T___T
tapi hari terakhir kejadian tu, aku nak try pakai semalaman.
masa ni yg aku baca2 kat internet, mmg xde amaran kata jgn pakai semalaman.
sebab apa aku pakai semalaman? sbab aku rasa macam klu pakai lagi lama, lg ok kottttt!
memang merah dan rasa panas. tapi dalam hati tu aku pikir.

Haaa..mesti lepas ni parut tu tertanggal

pppffffttttttttttt!!!!!
T______T


Tahukah anda, bangun2 pagi tu, aku dah xdpt rasa pipi aku.
mengelembung mcm melecur kawasan yg aku tempek pes tu.
dan parut mcm itam sangat.

menyesal pun tak guna. aku tuam dengan aisssss je.
padan muka aku ye dakk..
tradisional konon. ppffft diri sendiri.

sobs. tapi apa kan daya, aku pergi jugak kelas dan balik tu kebeetulan kwn ajk mkn sushi king.
dgn berpipi merah mengelembung, aku pun pegi.

tarikh gambar : bulan februari 2012
masa ni baru2 lepas hari sukan. so kulit ala-ala manja hitam manis. pffft

ok nampak tak betapa merah dan mengelembungnya parut aku tu??
haih. mungkin kalian tak nampak..tapi aku nampakkkkk!
T____T

dan hasil selepas seminggu mengelembung tu surut dan habis mengelupas kulit aku tu, yaaa..parut jadi hitam.
terima kasih kulit kayu manis.
saya taknak pandang awak lagi. 
T______T

*makcik aku kata kulit kayu manis ni memang elok tapi kalau untuk parut demam campak atau jerawat je lah. cara dia dah jadi serbuk, gosok je kat parut tu dengan serbuk tu.*

Sekian review saya untuk kali ini. tsk tsk tsk~~


P/s : kisah ni dah lama, bulan februari dulu ni, tapi disebabkan makin byk kerja, aku terlupa. xpe. lepas ni aku buat review dermatixs pula yaaaa!

12 comments:

Amynur Shuhada Binti Suhaimi & Haliza said...

hyep... sye bru jek nk mncube~ pdih mmg pdih.. so sye kne pkai mcm mne nie?? ltak air ke tak??

Anonymous said...

I dont know what to say. This blog is fantastic. Thats not really a really huge statement, but its all I could come up with after reading this. You know so much about this subject. So much so that you made me want to learn more about it. Your blog is my stepping stone, my friend. Thanks for the heads up on this subject.

aida4eva said...

amynur : awk nak cuba utk ape ek? parut demam campak? better jgn guna air..kalau parut eksiden tak disarankan sbb akan menghitamkan

mvp_dina13 said...

TEPI SKET!!

aida, kalau parut jherawat pasir kte ni cmnb aida?
blh ke?

aida4eva said...

Dina : ntah laaa~ parut xpe laaa~..ala..SF Beauty kn adaaa :D

Anonymous said...

As salam..

saya dh try..org ckp pedih..tp saya pkai pedih xsmpai pn 5 minit.,pstu xde rasa ape pn..
pkai sbb desprate nk hilangkan parut jerawat..sehari sya pkai 2 kx..so far so good..jrwat pn kecut..

Anonymous said...

salam,

Adik ipar saya pun guna kulit kayu manis, memang pedih, tapi hasil nya ..wow..skrg kulit dia licin sgt.. Mak mertua pun sarankan kat saya guna kulit kayu manis ni..jerawat hilang, kulit jd halus... :)

Anonymous said...

Salam..akak,saya dh guna serbuk kayu manis ni dlm awal bln 4 thn ni(tp xpkai slalu sgt.huhu sbb malas nk tmbuk hehe)..saya pkai sblm tdo..mungkin dia sesuai utk kulit saya kot..xde melecur mcm akak..cuma time pkai pedih yg amat..mcm nak nangis muka merah gilors..tp ble bsuh esoknya saya ltak kt jerawat,jerawat kecut.pori2 yg bsar mengecil..alhamdulillah.ni pun bru nk pkai balik last pkai raya kelima..huhu ^^

Anonymous said...

Salam akak. Saya dh guna kayu manis dr awal bln 4 hri tu ats nasihat mak sdra(tp xpkai slalu pun.sebab malas nk tmbuk hehe) saya rasa dia ok dgn kulit saya kut. Saya ltak kt jerawat dgn parut (kdang2 rajin letak smpai 1 muka pedih yg amat) mula2memang pedih merah2 muka mcm apa je..tp ble dh kering,xrasa pdih & merah2 pun hlang skit. Saya pkai sblm tdo.Rasa mcm pkai masker pun ada tegang smacam..pastu jerawat pun kecut,pori2 yg bsar pun mengecil,parut kureng skit dh la,. Alhamdulillah ^^

eimah siti said...

takut pulak nk teruskan pakai...tapi stakat 3 minggu guna, ok lagi la...tak dak dah acne breakout mcm dulu...skrg cuma tgglk parut yang makin pupus...Alhamdulillah...depends pada seseorang individu la...maybe kulit awk mmg allergik kat kayu manis....

Cik Diana said...

Assalamualaikum..
Sy nk share ckit ttg kulit kyu mnis..
Sy ade try pkai bfore this dlm bln puase..alaa..mse mule2 tu mmg smgt laa sbb ade kwn sy dya cite dya pkai kulit kayu mnis tu mmg awesome .sbb muke dya dh hilang parut-ii jerawat...sy pom agk tertarik n trylah mse bln puase tu..lps rye kwn sy tgur..muke sy nmpk okay..parut jrwt hilang..pori nmpk mgcil..dya tye sy ade mkn pape kew.?? Sy cume igt sy ade pkai kulit kayu mnis...dya ckp ptoplah nmpk lain..ape lg..sy pom cntnue pkai tp sy xpkai ary2... Pkai bile rajin..haha..yg pnting sblom pkai cuci muke dgn air sjuk...sbb ia akn bkk pori2 kita..lps tu pkai srbuk kyu mnis tu dlm 10min lbey krg..jgn tlalu lme sbb kulit muke kita npis je...then bila sh kering kita bole cuci muke dgn air pns suam utk ttup pori kita..insyaAllah boleh cube..sbnrnye sume bnde bole jd lbeh baek ttpi ia perlulah bsesuaian dgn kulit kita..so.slmt mcube..!! :)

Raid Razi said...

Untuk parut melecur boleh tak..terkene besi panas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...