It's Aida4eva

The common life of a homosapiens.

Monday, May 2, 2011

Keje penat sangat ke sampai muka kelat macam tu?kemon lah!


SALAM!
seorang lagi rakan sebaya aku dah meninggalkan zaman bujangnya.
tahniah diucapkan ye. teruja pulak aku tengok orang kawen-kawen ni.

untuk yang pertama kalinya tadi, aku pergi beli hadiah kawen untuk beliau. sebelum ni ikut mak je pegi umah orang kawen ntah sape-sape keje nak melahap je.
tapi bila pikir-pikir balik sebelum nak bertolak ke rumah pengantin, baru terpikir yang patut nya kita sebagai kawan ni lah yang kena bagi hadiah. first time ni.

dengan sepantas kilat aku pegi beli dekat pasaraya yang aku penah keje dulu.
tetiba ada kejadian yang tak di sangka-sangka.


__________________________________

aku:            dik,boleh tolong balut kan hadiah ni?
promoter:    kat bawah.

aku :            mana ye pembalut?
promoter:    bawah.
*berkata dalam hati: tak dengar agaknya*

aku:              pembalut la dik.
promoter:     (muncungkan bibir arah pembalut). tu!
*dalam hati: sabor je lah*

===========selepas 2 minit=============

aku lihat promoter tu sembang baik punya dengan customer lelaki sorang tu.

aku tanya lagi :      dik..acuan karipap kat mana ye?
promoter:              (angkat kening). dah habis!

*wah. kali ni aku rasa terbako!muka kelat macam tertelan kapur je.ape yang berlagak sangat ntah minah ni*

aku:                    awak boleh senyum tak????! (dengan nada keras)
 promoter:           ternganga dan terdiam.

aku terus blah.
*berkata dalam hati : ape yang aku berani sangat tegur minah tu.takut pulak aku dengan diri sendiri* haha.


________________________________

motif di sini :
kerja tu kan satu ibadah.  setiap pekerjaan tu mestilah kena buat dengan jujur, ikhlas dan sebaik mungkin kerana kita dibayar untuk itu. tak salah bermanis muka. 
melaksanakan tugas adalah satu amanah. amanah lah yang paling berat untuk dipikul.

macam tu jugak dalam kes datang lambat ke keje, suruh kawan tolong punch. balik awal usah cerita lah. tak dapat bonus bising, gaji kena tolak pun bising. nak di ingatkan semua, kita dapat gaji tiap-tiap bulan tu halal ke kalau cara kita buat kerja sambil lewa mana dan je macam tu? 

Wallahu'alam.. 

Bahkan di dalam Islam, untuk menjamin pendapatan diredai Allah, kita digalakkan bekerja lebih daripada yang dijanjikan. 
  
macam kes minah promoter tu tadi. yang peliknya, dengan customer lelaki, bukan main layan, dengan customer pompuan macam aku ni dia main tarik tali pulak. ciskek sungguh!

ape ke salahnya senyum, sejuk sikit hati. haih 



p/s : esok balik ke KL semula. doakan aku selamat dalam perjalanan ye. ngeri pulak tengok bas ekciden.=.= 

8 comments:

zati embong said...

jat tahu perasaan aida.sama je mcm receptionist kat tmpat jat.perangai terkurang sgt.xreti langsung nk respek org.

aida4eva said...

Jat: kan..sangat kureng perangainye. tp nak buat cam ne..kena deal ngan dorg gak kan..-.- bala-bala.

Cik Ezy said...

mmg sakit ati kalo cam ni..
kite tnye leklok pastu jwb lbh krng..
tau la pnt keje kn..
byk kali dh t'jmpe jurujual xnk snyum,,

mvp_dina13 said...

TEPI SKET!!!

dara prmpuan kebret!

aida4eva said...

Cik ezy: sgt betul..rasa macam nak lempang..eeeii..haha..ganas sungguh..ye la..cukup manis kan kita tanya..tapiiii~

aida4eva said...

dina: dara? dasar la cik kak! :p

KUREKURE COMEL said...

mina pernah kena cmtu...selalunya mat tukang sound...hehehe...


mat kan baran ckit...mmg kaw2 la kena...


org cmtu mmg kena ajar sikit...baru paham...

aida4eva said...

mina: naseb la mina ade mat untuk backup..aida belum ade backup sepenuh masa lagi..*gatey.hihi*

kan..patut nye aida marah2 lebih2 sikit masa tu..haha..*marah budak tu sikit pun diri sendiri dah cuak*T___T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...