It's Aida4eva

The common life of a homosapiens.

Friday, May 6, 2011

kalau keje nak maki hamun anak je, jangan buat anak!


salam readers.
entri kali ni berunsurkan emosi.
banyak kali dah benda ni jadi depan mata aku.
aku bagi contoh ni atas apa yang aku nampak sepanjang minggu lepas. 

situasi satu :  di kedai makan.

anak : mak..tak nak la makan nasi ni. tak sedap lah.
mak :  kau jangan nak mengada-ngada. kau ingat aku beli nasi ni dengan daun?ingat aku cop duit?? makan!!habiskan!!
 *si anak pun makan la dengan linangan air mata*

situasi dua: di pasar malam 

anak : ayah..nak 5 ringgit. nak beli pistol mainan tu.
ayah : *menggenggam penumbuk* banyak la kau punya pistol! aku ni sampai nak pecah kepala besarkan kau, kau senang lenang mintak macam-macam ye?! sekali aku tumbuk kau baru kau tahu sakit!
 *si anak pun terkebil-kebil kena maki* (yang ni paling aku takleh terima) huh!


situasi tiga : di kawasan perumahan

anak: ayah..petang karang ayah bawak adik pegi taman layang-layang ye. lama dah kita tak pegi. boleh la ayah. :) *nada memujuk*
 ayah: ah!!! aku penat-penat ni kau nak bejalan pulak. ah! tak senang!!
*si anak pun lari masuk rumah* 

kalau k0rang di tempat mereka, apa yang korang rasa?
ibu bapa lah tempat kita bermanja, tempat berkongsi kasih sayang. tapi kalau dah dilayan macam ni, ada ke anak-anak nak rapat dengan ibu bapa? bukan kata mak ayah tak boleh marah anak-anak.

tapi biarlah cara baik. nak marah pun jangan la ungkit semua duit kau beli susu, pampers semua.
kau nak gaduh dengan anak kau sendiri?
pick your own size la woi!
pasal tu la banyak yang kata budak-budak sekarang kurang ajar. 
jangan salahkan sapa-sapa. selidik dulu cara ajaran kita pada anak-anak.
eh?macam aku dah ada anak pulak. 
walaupun aku belum kawin dan belum ada anak, tapi aku ada akal untuk berfikir.

dulu sebelum kawin kata nak anak penuh keretapi, nak jaga elok-elok, tak saba nak jadi bapa, jadi ibu,
 dah ada anak pulak kau sepak terajang maki-maki. hadoi. 
bila anak dah besar tak hormat kau, baru la rasa sedih nak kecik hati?
sendiri buat, sendiri mau ingat lah ye.

korang rasa syok tak bila pegi jalan-jalan mana-mana, 
tengok budak kena marah dengan ayah or mak dia teruk-teruk maki-maki?


Baginda SAW juga pernah bersabda, 
“Tidak ada suatu pemberian yang lebih baik daripada seorang ayah kepada anaknya daripada budi pekerti yang baik”. (Riwayat at-Tirmidzi). 

ni la gambar budak comel dalam entri2 lepas masa dia kecik.(^_^)



 p/s : anak itu amanah allah s.w.t. ibu bapalah yang mencorakkannya.

13 comments:

zati embong said...

berdoa moga jat xkn jd cmtu.marah2 cmtu.

cacing said...

sian budak tu kena maki.. mungkin parent dorang tgh tension kot... terlepas.....

Prince Halilintar said...

betul tu anak tu anugerah Tuhan kepada kite..pelihara dan didiklah dengan sempurna akhlaknya...nak lepaskan tensen atau marah bialah kene gan carenya..baru anak dengar kate..

KUREKURE COMEL said...

meh bg mina anak tu...mina pun geram jgk...nak marah...blh je..tp jgn keluar kata2 mcmtu kan..


malu satu hal...ingat budak kecik taktau malu ke..diorang ada perasaan jgk kan....

KUREKURE COMEL said...

aida...sila bg alamat ye...blh pulak kompius...hehehe...

mira madzlan said...

jangan salah kan if bila dowang da besar dowang kurang hajaq ngn makbapak. huuuu!

p.s : hi. if rajin meh singgah belog i yg x brapa syiok ini heheh!

http://kisahkasihmira.blogspot.com/

aida4eva said...

jat: insyaallah tak..jat penyayang orgnye aida nampak :) sama2 kita doakan ye..aida pun berharap yg sama :)

aida4eva said...

cacing : mungkin lah..tapi terlepas pun agak-agak lerrr~ :( sian budak2 tu kena cam tu~

aida4eva said...

prince: sgt betull..patutnya berkawan dengan anak ibarat rakan baik..ni anggap anak macam musuh pula~ :(

aida4eva said...

mina: very lah the correct! bek bagi org2 yg pandai nak bg ksh syg dekat ank. mestilah budak tu malu kan..ye la..mak ayh sndr wat cm 2 :(


alamat ye?hihi..baek bos! :)

mvp_dina13 said...

TEPI SKET!!!

awat Dina cm llaki ni? aduh! hlang comel ny~

aida4eva said...

mira: so true! terpikir gak tue! ish2~ akan terbang ke sana mira :)

aida4eva said...

miss D : ni kan gambar dia masa bebudak dulu..rambut pendek..4 sure la macam laki :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...