It's Aida4eva

The common life of a homosapiens.

Tuesday, March 19, 2013

Tips Untuk Mengurangkan Berat Badan



Salam
Nak kurus?
apa yang kita kena buat???
meh baca ni.


Mengawal pengambilan kalori
Kalori adalah unit sukatan bagi tenaga. Tahukah anda berapakah kandungan kalori yang sering anda makan? Katakan anda bersarapan pagi dengan nasi lemak dan teh tarik. Jumlah kalori bagi kedua-dua makanan tersebut adalah 900 kalori. Itu belum lagi makan tengahari dan makan malam. Secara purata anda akan makan sebanyak 2900 kalori dalam sehari. Badan anda Cuma boleh membakar 1800 kalori bagi perempuan dan 2200 bagi lelaki, manakala selebihnya disimpan sebagai lemak.
Untuk maintain berat anda mestilah mengamwal pengambilan kalori setiap hari tanpa skip makan malam dan makan pagi. Jika anda skip makan pagi dan malam, badan anda tidak cukup nutrient yang diperlukan oleh badan.
Berjalan Kaki dan menggunakan tangga.
Berjalan kaki baik untuk kesihatan, selain dari mengekalkan kesihatan, aktiviti itu juga boleh mengurangkan berat badan. Jika anda membeli belah, anda boleh letakkan kereta jauh dari pusat membeli belah dan berjalan kaki. Jika hendak kepejabat pula, anda bolehlah menggunakan tangga. Katakan pejabat anda di tingkat 12, anda keluar dari lif di itngkat 10 dan seterusnya menaiki tangga ke tingkat 12.(untuk perempuan pastikan anda berteman)



Membasuh kereta
Aktiviti membasuh kereta menggunakan keseluruhan anggota badan. Selain dari menyihatkan badan, ia juga dapat membakar kalori dengan lebih banyak serta menjimatkan wang anda.
Mengemas rumah.
Mengemas rumah seperti mengemop, mengelap dan sebagainya memerlukan tenaga yang banyak. Seluruh anggota badan anda akan bergerak dan ini akan menggalakkan perpeluhan. . Ia meninggikan metabolisme dan seterusnya membakar kalori yang akan mengurangkan berat badan jika dilakukan berterusan.
Bersenam
Bersenam adalah faktor penting untuk kesihatan dan mengurangkan berat badan. Anda mesti bersenam sekurang-kurangnya 3 kali semingu selama 30 minit setiap kali. Atau jika anda mempunyai duit yang lebih, anda boleh membeli mesin treadmill supaya anda tidak perlu keluar rumah untuk bersenam.
Tetapi dengan gaya hidup di kota yang dipenuhi dengan kesibukan dan tekanan kerja, sukar agaknya untuk kita mengawal pemakanan dan bersenam yang cuma kadang kala kita lakukan.
Bagaimana dengan anda?
 Saya pula hanya minum F1 dan teamix untuk mengurangkan berat badan sebanyak 8 kg dan membekalkan segala nutrien yang diperlukan kepada badan.

sihat dapat, kurus pun dapat.
kurus semudah 1, 2 dan 3.
nak tahu lebih lanjut?

hubungi kami! :)


Aida
Call/ SMS/whatsapp : 013-2858185
Facebook : Aidatul Amiza (LINK)

Wan
Call/ SMS/whatsapp : 019-4114855
Facebook : Ahmad Ridhwan (LINK)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...