salam!
sebelum semangat2 nak buat pasport, nak melancong sana sini, meh check dulu korang kena blacklist tak nak ke luar negara :)
sila klik link bawah ni :
Tiada halangan???
bagusss!
baru boleh baca bawah ni n buat pasport :)
Pasport Malaysia Antarabangsa
1. Pengenalan
Pasport Malaysia adalah suatu Dokumen Perjalanan
yang sah yang dikeluarkan kepada warganegara Malaysia bagi maksud
perjalanan keluar negara.
a. Kelayakan - Warganegara Malaysia.
b. Tempat Memohon - Permohonan boleh
dikemukakan di semua Pejabat Imigresen Negeri di Malaysia dan
di Pejabat Perwakilan Malaysia jika berada di luar negara.
c. Tempoh Sah Laku - Tempoh sah laku
selama dua (2) tahun atau lima (5) tahun sahaja dari tarikh
dikeluarkan.
2. Bayaran Pasport
a. RM100.00 untuk 2 Tahun
b. RM300.00 untuk 5 Tahun
3. Bayaran Bagi Warga Emas (berumur 60 tahun ke atas) dan
Kanak-Kanak (berumur 12 tahun ke bawah)
a. RM80.00 untuk 2 Tahun
b. RM150.00 untuk 5 Tahun
4. Bayaran Separuh Harga
RM150.00 untuk 5 tahun
5. Kelayakan Bayaran Separuh Harga
a. Remaja yang belum mencapai usia 21 tahun yang sedang
belajar diluar negara atau menerima serta dapat menunjukkan bukti telah
menerima tawaran melanjutkan pelajaran di Institusi Penggajian Tinggi di luar
negara semasa mengemukakan permohonan.
6. Pengecualian Bayaran / Percuma (Gratis)
a. Golongan orang kurang upaya (OKU) yang berdaftar dengan
Jabatan Kebajiikan Masyarakat dan mengemukakan Kad Pendaftaran yang dikeluarkan
oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat sebagai bukti.
7. Bentuk Bayaran
a. Tunai
b. Wang pos atau bank draf yang dipalang
i. Malaysia - Atas nama KETUA PENGARAH IMIGRESEN MALAYSIA
atau PENGARAH IMIGRESEN NEGERI dimana permohonan dikemukakan.
ii. Luar Negara - Atas nama SURUHANJAYA TINGGI
MALAYSIA/PENOLONG SURUHANJAYA TINGGI MALAYSIA/KEDUTAAN BESAR MALAYSIA/KONSULAT
JENDERAL MALAYSIA (di mana berkaitan).
*Cek persendirian atau syarikat tidak diterima.
8. Cara Memohon Pasport Kali Pertama
Pemohon perlu mematuhi prosedur berikut:
a. Pemohon hadir sendiri di Pejabat Imigresen atau Pejabat
Perwakilan Malaysia di luar negara
b. Melengkapkan borang Pasport Malaysia (IM.42-Pin.97) yang
boleh didapati di kaunter pejabat pasport atau dimuat turun melalui Laman Web
Imigresen secara percuma. Borang hendaklah dimuat turun dan dicetak atas kertas
A4 (depan dan belakang).
c. SEMUA permohonan kali pertama harus
mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan di bawah :
Pemohon
|
Jika
|
Syarat-syarat
|
|
Pemohon
yang berumur 18 tahun ke atas
|
Lahir
dalam negara
|
MyKad
pemohon
Sekiranya
tidak memiliki MyKad, Kad Pengenalan Sementara (JPN.KPPK 09 dan 11)
pemohon diperlukan.
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
|
|
Lahir
luar negara
|
MyKad
pemohon
Dokumen
Perjalanan/pasport yang digunakan semasa balik ke Malaysia. Jika pasport
tidak dapat dikesan kemukakan Surat Akuan Sumpah berhubung butir-butir
kemasukan dan Dokumen Perjalanan/pasport yang digunakan.
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
|
||
Pemohon
warganegara Malaysia Sabah dan Sarawak yang mohon kali pertama di Pejabat
Imigresen Semenanjung Malaysia.
|
MyKad
pemohon
Sekiranya
tidak memiliki MyKad, Kad Pengenalan Sementara (JPN.KPPK 09 dan 11) dan Sijil
Lahir pemohon diperlukan.
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
Catatan :
Permohonan akan dirujuk ke Pajabat Imigresen Sabah dan Sarawak dan kelulusan
akan dimaklumkan selepas 5 hari bekerja.
|
||
Pegawai
dan anggota tentera
|
Kad
Tentera
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
|
||
Pegawai
dan anggota polis
|
Kad Polis
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
|
||
Pemohon
yang berumur 18 tahun ke bawah
|
Lahir
dalam negara
|
MyKad
pemohon
Sijil
lahir pemohon
MyKad
bapa/ibu (ibu atau bapa perlu hadir sama).
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
|
|
Lahir
luar negara
|
Borang
W/Sijil Lahir/Sijil Perakuan Taraf
Dokumen
Perjalanan/pasport yang digunakan semasa balik ke Malaysia. Jika pasport
tidak dapat dikesan kemukakan Surat Akuan Sumpah berhubung butir-butir
kemasukan dan Dokumen Perjalanan/pasport yang digunakan.
MyKad
bapa/ibu (ibu atau bapa perlu hadir sama)
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
|
||
Jika ibu
dan bapa telah meninggal dunia
|
MyKad
pemohon
Sijil
lahir pemohon
Sijil
kematian ibu/bapa
Surat
sumpah hak penjagaan anak / surat dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Kad
Pengenalan penjaga/Pasport Penjaga (jika warga asing)
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
|
||
Jika ibu
dan bapa bercerai
|
MyKad
pemohon
Sijil
lahir pemohon
Surat
mahkamah memberi hak penjagaan anak kepada ibu/bapa.
MyKad
ibu/bapa yang diberi hak penjagaan yang sah.
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm)
|
||
Jika ibu
dan bapa tidak dapat dikesan
|
MyKad
pemohon
Sijil
lahir pemohon
Surat
Akuan Sumpah/Surat pengesahan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat/pengesahan
dari Ketua Kampung/Penghulu yang mengesahkan ibu bapa tidak dapat dikesan dan
hak penjagaan diberi kepada penjaga yang sah.
Kad
Pengenalan Penjaga/Pasport Penjaga (jika warga asing)
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm
|
||
Jika
pemohon adalah anak angkat
|
MyKad
pemohon
Sijil
Anak Angkat
Kad
Pengenalan Penjaga/Pasport Penjaga (jika warga asing)
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm
|
||
Jika
pemohon telah berkahwin
|
MyKad
pemohon
Sijil
Nikah atau Surat Cerai (jika telah bercerai)
2 keping
gambar terbaru berlatar belakang biru muda ( berukuran 3.5 x 5 sm
|
||
9. Permohonan Gantian Pasport Melalui Kaunter
Buku pasport baru akan dikeluarkan kepada permohonan gantian
pasport.
Jika pemohon ingin memohon Pasport baru menggantikan Pasport
yang belum tamat tempoh sahlakunya , baki tempoh (had maksima 6 bulan sahaja)
yang ada dalam Pasport lama akan dimasukkan ke dalam Pasport baru dengan
syarat-syarat berikut:
a. Bukan kes hilang atau rosak
b. Bukan kes dalam siasatan
c. Bukan permohonan gantian pasport untuk tempoh sahlaku
dua(2) tahun
Kategori
|
Dokumen yang diperlukan
|
Pemohon bawah 18 tahun
|
|
Pemohon atas 18 tahun
|
|
10. Kes Kehilangan/Kerosakan Pasport Malaysia
a. Kes Kehilangan
i. Permohonan gantian bagi Pasport yang telah hilang
boleh dikemukakan di mana-mana Pejabat Imigresen yang berdekatan dengan
mengemukakan:
- Borang
permohonan (IMM.42-Pin.1/97)
- Kad
Pengenalan (KPT)
- Sijil
Lahir
- Dua
(2) keping gambar terbaru berukuran 3.5sm x 5.0sm dan berlatar belakang
warna biru muda.
- Borang
Soal Selidik Kehilangan Pasport (IMM.42c)
yang boleh dimuat turun dan didapati di mana-mana Pejabat Imigresen dan
telah diperakui oleh Suruhanjaya Sumpah/Mahkamah.
ii. Kelulusan permohonan
gantian Pasport yang telah hilang adalah bergantung kepada keputusan
Ketua Pengarah Imigresen dan keputusan siasatan
dimaklumkan dalam tempoh lima (5) hari dari tarikh permohonan diterima.
iii. Kategori Kes Kehilangan
BIL
|
KATEGORI HILANG / ROSAK
|
1
|
Kehilangan akibat bencana alam (tsunami, gempabumi, banjir
dan seumpamanya)
* bukti bencana alam (surat Pegawai Daerah / Penghulu /
Ketua Kampung / Perwakilan Malaysia di luar Negara atau Pihak Berkuasa Negara
terlibat dan seumpamanya)
|
2
|
Kehilangan / rosak akibat kebakaran
*Perlu laporan pihak bomba
|
Bagi kes kehilangan pasport yang telah tamat tempoh sahlaku
pemohon hanya perlu mengisi borang pasport (IMM.42-Pin.1/97)
mengikut proses kerja permohonan biasa.
b. Kes Kerosakan Pasport Malaysia
Pasport Malaysia diistilahkan rosak jika :
i. Basah
ii. Diconteng / terconteng
iii. Dikoyak / Terkoyak
iv. Dibakar / terbakar
v. Dimakan anai-anai/serangga
vi. Gambar pudar / luntur
vii. Butiran dalam pasport dipinda
Permohonan gantian pasport yang rosak boleh dikemukakan di
mana-mana Pejabat Imigresen yang berdekatan dengan mengemukakan
- Borang
permohonan (IMM.42-Pin.
1/97)
- Dokumen-dokumen
sokongan (asal beserta salinan) seperti Kad Pengenalan (KPT)
- Sijil
Lahir dan
- Dua
(2) keping gambar terbaru berukuran 3.5sm x 5.0sm berlatar belakang warna
biru muda
Kelulusan permohonan gantian Pasport yang telah rosak bergantung
kepada keputusan Ketua Pengarah Imigresen dan tempoh keputusan siasatan
dimaklumkan dalam tempoh lima(5) hari dari tarikh permohonan diterima.
11. Maklumat Am
a. Penggunaan perkataan anak lelaki (A/L) dan anak perempuan
(AP/) bagi kaum India dan bukan Islam di mukasurat utama Pasport Malaysia telah
dimansuhkan tetapi dinyatakan pada mukasurat 'PEMERHATIAN'/'OBSERVATION'.
b. Jika pemohon dibawah usia 18 tahun, kad pengenalan ibu
atau bapa diperlukan.
c. Pasport Malaysia yang tidak dituntut selepas tiga
(3) bulan dari tarikh kutipan yang dinyatakan pada resit bayaran
akan dibatalkan dan dilupuskan.Pemohon yang pasportnya telah
dibatalkan jika memerlukan pasport hendaklah mengemukakan permohonan baru
mengikut proses biasa beserta bayaran.
d. Tiada lagi kemudahan memasukkan butir-butir
kanak-kanak dalam pasport ibu atau bapa. Kanak-kanak (termasuk bayi yang baru
dilahirkan) perlu memohon secara berasingan dan ibu bapa boleh memohon untuk
menukar gambar setelah bayi meningkat usia 2 tahun ke atas dengan mengisi
borang Permohonan Pasport (Im.42 - Pin 1/97)
disertai dengan 2 keping gambar terbaru berlatar belakang biru muda
(berukuran 3.5 x 5 sm), Sijil Lahir dan hadir bersama-sama anak berkenaan di
Pejabat Imigresen.
e. Berdasarkan Akta Penjagaan Kanak-Kanak (Guardianship Act
1961- Pind 1999), ibu kini boleh seperti bapa membuat pengesahan bagi
permohonan anak bawah 18 tahun
sumber : http://www.imi.gov.my/index.php/ms/perkhidmatan-utama/pasport/pasport-malaysia-antarabangsa
No comments:
Post a Comment