It's Aida4eva

The common life of a homosapiens.

Friday, December 28, 2012

Tak makan sarapan boleh gemuk? Oh nooooo!



Assalammualaikum, salam sejahtera semua!
Dulu, in order untuk aku turunkan berat, aku mesti skip sarapan pagi..pastu tengahari makan biskut or kalau rajin makan tengahari sikit, pastu makan malam, aku skip lagi kalau malas nak keluar cari makanan. or paling2 tidak pun makan megi. HAHA. Kalau ikut logik, memang boleh kurus dibuatnya. jimat pun boleh jimat macam tu.

T___T
Tetapi sebenarnya kan, kalau kita tak sarapan pagi, berat badan akan bertambah dan berisiko untuk mendapat penyakit jantung di kemudian hari. Sebenarnya kan, bila kita tak sarapan, kita akan makan lebih banyak masa makan tengahari n malam. Hasilnya kadar kolesterol LDL (bad cholesterol) akan meningkat dan kepekaan kepada hormon insulin akan menurun berbanding kepada mereka yang mengambil sarapan pagi. Kadar kolesterol yang tinggi dan gangguan kepekaan insulin merupakan faktor risiko utama untuk mendapat penyakit jantung.

Tapi, kalau kita amek sarapan pagi, kepekaan kepada insulin juga lebih baik yang bermaksud risiko untuk mendapat penyakit diabetis juga menurun. Tak turun berat badan pun kalau ikut medical kalau skip sarapan ni..tapi peningkatan kolesterol dan gangguan kepekaan kepada insulin, yang menjadikan seseorang itu berisiko untuk mendapat penyakit jantung adalah!

Sekarang ni, aku dah mula sarapan yang sihat. tak perlu susah2 fikir nak breakfast ape untuk tak bg berat naik, tak payah susah2 fikir nak makan kat mana, tak perlu tak bangun  awal2 pagi untuk sediakan sandwich tuna/salmon yang berkhasiat tu. 

Aku cuma perlu cedok 3 scoop F1 dalam botol shake dengan 300ml air sejuk, shake laju2..goncang dengan pantas, wallah~ dah terhidang sarapan berkhasiat lagi sedap ni.



"Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos,merawat, mencegah atau mengubati mana-mana penyakit."
"Keputusan ini adalah tipikal. Hasil Individu mungkin berbeza-beza."
Segelas shake F1 Herbalife ada macam2 khasiat, macam2 nutrien yang badan perlukan dan rendahhhhhh kalori. Anda pula bagaimana? Sarapan ape pagi ni?

nasi lemak? nasi goreng? roti canai?

sangat tak bagus taw kawan-kawan. cepat mengantuk lepas makan. kan? kan? tinggi kalori pulak tu yang menjadikan kita malas. or korang tak makan? berlapar la ni? mesti tak selesa perut kosong nak buat kerja dan tertunggu masa makan tengahari!

jom kita tukar sarapan yang sihat lagi berkhasiat ni.
Hubungi saya untuk tanya lebih lanjut dan ubahlah kehidupan kalian dengan lebih sihat.

insyaAllah..
Allah dah bukakkan kita jalan dengan macam-macam cara untuk jaga kesihatan sendiri supaya kita dapat beribadat dengan sempurna, dapat bersama dengan keluarga tanpa sakit-sakit, badan sihat. kalau kita tak sayang badan kita, siapa lagi nak sayang badan kita sendiri? kesihatan kita sendiri?

ubahlah sebelum terlambat :)



4 comments:

hajar said...

bukan sengaja nk skip.... kebzan yg teramat pagi2 nih.... paling cepat dpt bf pun kol 10.30am...

aida4eva said...

hajar : xpe2..meh try ubah cara pemakanan kita dengan shake herbalife ni..insyaallah mudah n cepat je sediakan..sesuai dgn org yg sentiasa sibuk :)

Unknown said...

hehe. baru tahu ek kalau x sarapan ni leh menggemukkan? now dah tahu jangan skip lagi tau :)

aida4eva said...

Bintang : insyaallah tak skip dah..sebab dah ada shake herbalife :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...