It's Aida4eva

The common life of a homosapiens.

Thursday, March 26, 2015

Ketahui mengenai Obesiti!

Laporan Kesihatan tentang Obesiti

Susan Bowerman, MS, RD, CSSD

Salam semua!

ha-wm-wellness-report-obesity


Bukan lagi satu rahsia bahawa sebagai sebuah negara, kita semakin gemuk - statistik baru-baru ini mendedahkan bahawa terdapat dua kali ganda orang Amerika yang obes hari ini berbanding hanya tiga puluh tahun yang lalu. Dan, bersama-sama dengan bertambahnya berat ialah peningkatan risiko penyakit kronik seperti kencing manis dan tekanan darah tinggi - jadi epidemik yang terus meningkat tentunya memberi tekanan lanjut kepada sistem penjagaan kesihatan kita.

Obesiti tidak cerewet memilih mangsa - tanpa mengira jantina, umur, atau bangsa, berjuta-juta orang menderitainya. Tetapi satu laporan* yang diterbitkan baru ini dari Pusat Kawalan Penyakit (CDC) menunjukkan bahawa kumpulan penduduk tertentu lebih terjejas daripada yang lain.
Menurut data yang dikumpul daripada Kajian Pemeriksaan Kesihatan dan Nutrisi Kebangsaan 2003-2004, yang dikenali dengan singkatan NHANES - obesiti menjejaskan 45% daripada orang kulit hitam dan hampir 37% daripada orang Hispanik, berbanding dengan kadar prevalens rendah kira-kira 31% dalam kalangan orang kulit putih. 

Tidak menghairankan, perbezaan geografi juga dilaporkan. Kadar obesiti yang lebih besar dapat dilihat di kawasan Selatan dan Barat Tengah berbanding dengan Timur Laut dan Barat.
Laporan itu memetik tiga faktor utama yang mungkin mengambil kira perbezaan di antara penduduk - tabiat senaman, corak diet dan sikap mengenai berat badan. Berbanding dengan orang kulit putih, sebagai contoh, orang kulit hitam dan Hispanik kurang cenderung mengambil bahagian dalam aktiviti rekreasi biasa - sebahagiannya kerana mereka adalah minoriti dan masyarakat berpendapatan rendah mungkin mempunyai kurang lokasi di mana mereka boleh melibatkan diri dalam senaman dengan selamat.


Ia juga telah didokumenkan bahawa di kawasan kejiranan dengan populasi minoriti yang besar terdapat kurang pasar raya rangkaian, kedai atau pasar tani dan lebih banyak restoran makanan segera - yang bermaksud bahawa pilihan yang lebih sihat kurang tersedia. Dan, walaupun ia boleh diakses, makanan sihat secara relatif adalah lebih mahal daripada makanan segera yang berlemak dan sarat gula.
Sikap mengenai saiz badan juga memainkan peranan dalam menjelaskan perbezaan dalam kadar obesiti dalam banyak kebudayaan, berat badan berlebihan tidak dianggap sebagai sifat negatif. Wanita kulit hitam dan Hispanik, sebagai contoh, melaporkan kepuasan yang lebih besar dengan saiz badan mereka berbanding wanita putih - yang bermaksud mereka kurang cenderung cuba menurunkan berat badan. Jadi, wanita kulit putih mungkin mempunyai lebih banyak masalah dengan imej tubuh negatif dan diet kronik, wanita minoriti pula menggalakkan penerimaan berat badan yang tidak sihat dan masalah kesihatan yang dikaitkan dengannya.


Mencari strategi yang berkesan untuk memerangi epidemik ini adalah kritikal. Program dana CDC di 25 negeri untuk menangani obesiti, terutamanya dalam kalangan penduduk minoriti. Tetapi sasaran tingkah laku dalam program ini - pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran dan lebih banyak aktiviti fizikal - merupakan strategi utama bagi setiap orang yang berjuang dengan berat badan berlebihan.

Susan Bowerman ialah konsultan Herbalife.


*Pusat Pengawalan Penyakit. Perbezaan dalam Kelaziman Obesiti Dalam Kalangan Orang Dewasa Berkulit Hitam, Putih dan Orang Hispanic --- Amerika Syarikat, 2006—2008. Laporan Mingguan Morbiditi dan Mortaliti, 17 Julai, 2009 / 58(27);740-744

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...