RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 21 Oktober 2011 (Jumaat)
Masa : 8.00-9.00 pagi (1 jam)
Tahun : 4 Pintar ( 30 murid : 18 lelaki dan
12 perempuan)
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Pelancongan
Tajuk : Melawat ke Kuala Lumpur
Objektif : Pada akhir pembelajaran, murid dapat ;
1. Membaca
dialog “Melawat ke Kuala Lumpur” dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2. Bercerita mengenai tempat-tempat menarik di Kuala Lumpur dengan
menggunakan kata,frasa,ayat sebutan,intonasi yang baik, jelas dan teratur
berdasarkan kad imbasan yang diberi.
3. Membina
dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk
berdasarkan pelbagai gambar keluarga yang diberikan oleh guru.
4. Menjawab 5 soalan kefahaman yang diberikan
berdasarkan dialog “Melawat ke Kuala Lumpur” yang diberi.
HASIL
PEMBELAJARAN
:
FOKUS
UTAMA
5.1 Membaca kuat perkataan
dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang
dibaca.
ARAS 1 ( I )
.Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera
dengan intonasi yang betul.
FOKUS
SAMPINGAN
2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta
sebutan dan intonasi yang baik , jelas dan teratur.
ARAS 1 ( i )
Memilih
diksi yang sesuai untuk menyampaikan sesuatu cerita.
8.1 Membina dan menulis perkataan ayat
tunggal dan ayat majmuk.
ARAS 1 ( i )
Menulis
perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topik yang diberikan.
PENGISIAN
KURIKULUM :
a) Nilai Murni :
Bersyukur, bekerjasama
c) Sistem Bahasa : Sebutan dan intonasi, tatabahasa, kosa kata
d)
Kemahiran Bernilai Tambah : Kemahiran berfikir
(menghubung kait, menganalisis, penyelesaian masalah)
: Kecerdasan pelbagai ( verbal,
linguistik, interpersonal)
: Kontekstual
e)
Pengetahuan Sedia Ada : Murid
pernah membina ayat dan kesemua mereka tinggal di Kuala Lumpur.
Masa/
langkah
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
p&p
|
Catatan
|
Set
induksi
(5minit)
|
Video “ Pelancongan
di Kuala Lumpur”
|
v Guru
menayangkan video bertajuk
‘Pelancongan
di
Kuala Lumpur’.
v Guru
meminta murid melihat video
sambil mengenal
pasti nama
tempat
pelancongan
yang
terdapat dalam
video tersebut.
v Murid
menyatakan nama-nama tempat pelancongan yang terdapat dalam video .
v Guru mengaitkan video dengan topik pengajaran hari ini
|
BBM :
Video ‘ Pelancongan di Kuala Lumpur’
KBT:
-Kontekstual
-Kecerdasan
Pelbagai
-Kemahiran
berfikir
|
Langkah
1
(10minit)
|
Bacaan
teks dialog “ Melawat ke Kuala Lumpur”.
(Rujuk
Lampiran 1)
|
v Murid
diberikan teks dialog “Melawat ke Kuala Lumpur”
v Murid
membaca petikan “Melawat ke Kuala
Lumpur” secara senyap.
v 4
orang murid diminta membaca petikan dengan kuat oleh guru
dengan
intonasi yang betul dan sesuai serta sebutan yang jelas.
v Murid
lain mendengar dan memberi komen mengenai intonasi dan sebutan murid
tersebut.
|
BBM
: Teks dialog “ Melawat ke Kuala Lumpur”.
Nilai
murni :
Kerjasama
Borang
Pengurusan Grafik – Penilaian Rakan Sebaya
|
Langkah
2
|
Bercerita
mengenai kad imbasan bergambar tempat-tempat di Kuala Lumpur :
(Sila
rujuk lampiran 2)
|
v Guru
memberikan kad imbasan bergambar yang berbeza kepada murid-murid.
v Murid
diarahkan untuk bercerita di dalam kumpulan.
v Guru
memilih wakil kumpulan untuk bercerita di hadapan kelas
v Guru
akan membetulkan kesalahan tatabahasa dalam struktur ayat penceritaan murid.
|
BBM
: Kad imbasan bergambar
KBT
: verbal linguistik, interpersonal
|
Langkah
3
|
Kad
imbasan tempat-tempat di Kuala Lumpur :
|
v Setiap
kumpulan mendapat kad imbasan aktiviti keluarga yang berbeza.
v Murid
di minta berbincang untuk membuat 6 ayat iaitu ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan kad
imbasan bergambar.
v Setiap
kumpulan perlu menulis ayat mereka di atas kertas kajang.
v Wakil
kumpulan diminta ke hadapan kelas untuk membacakan ayat kumpulan mereka.
v Kumpulan
yang mendapat markah penuh akan berjaya mengerakkan kereta di power point.
v Selepas
itu, mereka akan menjawab soalan pemahaman dalam rangkaian exe
|
BBM
: kad imbasan bergambar, power point , kertas kajang, rangkaian exe.
KBT
: verbal linguistik, interpersonal
|
Penutup
|
Guru merumuskan
pengajaran hari itu.
|
v Guru
bersoal jawab dengan murid apa yang dipelajari pada hari itu.
v Guru
merumuskan pengajaran dan pembelajaran pada hari tersebut.
|
Nilai : Hargai
warisan negara kita.
|
BORANG
PENGURUSAN GRAFIK : PENILAIAN RAKAN SEBAYA
MELAWAT
KE KUALA LUMPUR
Arahan : Bulatkan jawapan yang tepat dengan penilaian.
Bil
|
Nama
Pelajar
|
Nama
Kumpulan
|
Kriteria Penilaian
Kelancaran Intonasi yang Sebutan
|
1.
|
|
|
1 2
3 4 1
2 3 4
1 2 3
4
|
2.
|
|
|
1 2
3 4 1
2 3 4
1 2 3
4
|
3.
|
|
|
1 2
3 4 1
2 3 4
1 2 3
4
|
4.
|
|
|
1 2
3 4 1
2 3 4
1 2 3
4
|
No comments:
Post a Comment