It's Aida4eva Pengedar Herbalife Malaysia 0132858185
Nama/Name:
No. Telefon/Handphone Number :
Alamat email/Email Address:
Pekerjaan / Occupation :
Di mana anda tinggal/ Where do you live :
Pernahkah anda mendaftar sebagai ahli Herbalife dalam masa 2 tahun sebelum ini?/Have you register as a member of Herbalife in the past 2 years?
Pilih perkara yang anda inginkan di bawah./Are you interested in any of below? Menurunkan Berat Badan / Lose weight
Menaikkan Berat Badan / Gain weight
Meningkatkan Kesihatan / Improve Health
Meningkatkan Tenaga / Improve Energy
Mencantikkan kulit / Improve Skin
Menjana Pendapatan Tambahan / Earn Extra Income
Catatan@maklumat tambahan yang membolehkan saya untuk membantu anda/Extra information that can help me to guide you :

This online form was provided by Freedback.

Nota PJM3112 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN
Monday, May 21, 2012 | 12:07 AM | 0 comments

untuk memudahkan pencarian, taip 'Ctrl & F'..kemudian taip perkataan yang dicari.

PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PENDIDIKAN JASMANI
DAN SUKAN
Pengurusan:proses merancang,mengelola,m’arah&mengawal aktvt
manusia dgn campuran sumber lain dlm organisasi utk m’capai mtlmt yg
ditetapkn.
William,Charlie&Warren:1 proses m’gunapakai peralatan&sumber
manusia utk m’capai sesuatu objektif yg ditentukn oleh
organisasi.
Pengurusan sukan :Sebrg gabungn kemahirn b’kaitn dgn
perancangn pengelolaan, pengarahn,p’awaln,pengurusn budget.kepimpinan&penilaian dlm
konteks sesebuah organisasi/jbtn di mana produk/perkhidmatn berkaitn dgn sukan.

POSDCORB(Luther Gulick): 7 Peranan Pengurus
P(Planning):Merancang perkara mana yang perlu diutamakan
dahulu dan kaedah yang akan digunakan utk menyelesaikan mtlmt
utk perusahaan.
O(Organizing):Menubuhkan struktur formal bidang kuasa melalui
subkerja yg disusun,ditentukan&diselaraskan bagi mencapai objektif.
S(Staffing):Kesemua fungsi kakitgn dlm mengrekrut&melatih
pekerja&mengekalkan kondisi kerja yg baik.
D(Directing):Tugas yang berterusn dlm m’bt
keputusn&merangkumkan mrk secr khusus&arahan
umum&arahan&berkhidmt sbg ketua perusahaan.
CO(Co-ordinating):Semua tugas penting dlm hubungkait semua
jenis bhgn pekerjaan.
R(Reporting):Menyampaikn semua mklmt kpd eksekutif yg
bertanggungjwb utk di inform ttg apa yang sedang berlaku serta diri
sendiri mengetahui&org bwhnnya di berikathu juga ttg
rekod,penyelidikn&pemeriksaan.
B(Budgeting):Budjet yg dikelurkan semua dlm bentuk perancangn
fiskal,akaun&kwln

Organisasi:1 unit sosial yg mengandungi 2/lbh individu yg b’fungsi
secr saling b’gantung utk m’capai mtlmt b’sama./unitsosial yg tlg
dibtk&diwujudkn utk m’capai mtlmt yg ditentukn.
Organisasi formal:1 sistem aktvtyg diselaraskn bg kump manusia
yg m’laksanakn tugas secr bekerjasama utk m’capai mtlmt b’sama
dibwh autoriti&kepimpinan.cth:hospital
Organisasi xformal:sistem norma&perlakuan yg diserapkn dlm
kump.tiada autoriti.
cth:kump p’bincgn,rakan sebaya,ahli kelab

Teori Klasik:Berkait rapat dgn rekabtk&struktur organisasi.Alat
utama carta organisasi.
Pelopor:henri fayol&max weber Cth soalan teori klasik:
*bagaimana kerja dibahagikn
*bagaimana tenaga buruh dibahagikn
*berapa peringkt autoriti dan kawalan
*berapa ramai pekerja dlm setiap peringkat
*apakah tugas tertentu setiap orang.

14 prinsip pengurusan fayol
*pembhgian kerja/autoriti&tanggungjwb/kesatuan arahan/susunan
autoriti/pemusatan/kesamaan halatuju/kesamarataan/susunan
heirarki/inisiatif/disiplin/ganjaran personel/jaminan
perkhidmatan/kepentingn bersama/semangat kekitaan.

Max Weber:birokrasi
· sistem pentadbiran formal yg dicipta utk menentukn
kecekapn&keberkesanan organisasi.

· 5prinsip birokrasi:
*autoriti rasmi seorg pengurus *jwtn berasaskn prestasi
*tugasan jawatn perlu dijelaskn *susunan heirarki
*prosedur operasi piawai (SOP)

Teori hbgn manusia
· pengurusan yg mementingkn manusia lbh b’ksn berbanding
pengurusn mementingkn pengeluarn.ia mengemukakn soalan:
*apakh taraf hbgn yg wujud *apakh peranan manusia dlm
organisasi
*apakah keperluan psikologi/sosial mereka *apakah
semangat&sikap manusia ini.
*adakah wujud kump xformal.

Kajian Hawthorne(1924-1932)
*kajian oleh elton mayo(harvard)
*nk kaji kesan kecerahan cahaya ke ats prestasi&keletihn pekerja
western electric.
*dapatan:walaupn thp kecerahn cahaya dikwl,mrk msh mampu
menningktkn pengeluarn.(mereka seronok diberi perhatian khas)
Teori X&Y (Douglas McGregor)
Teori X:pekerja yg mls,xsukakn kerja,sentiasa m’bt yg plg
minima,xm’punyai cita2 tinggi&akan mengelakkn tanggungjwb
Teori Y:pekerja adlh rajin,suka kpd
kerja,kreatif,bertanggungjwb,m’punyai kerja terarah kendiri.
Teori Z(William Ouchi 1980):kombinasi antara teori X dan Y.pekerja
diberi jaminan perkhidmatn jangka pjg,mementingkn kerja secr
kump,ganjaran diberi merangkumi kemahirn interpersonel,proses
komunikasi&m’bt keputusn (bkn stkt prestasi individu)
Sukan prestasi tinggi adatah merujuk kepada sukan pertandingan
yang diuruskan mengikut peraturan-peraturan dan syarat-syarat
Persekutuan sukan Antarabangsa dan
Jawatankuasa Olimpik di peringkat kebangsaan dan antarabangsa
bagi menentukan pemenang.

Sukan Massa (Sukan Untuk SemuaJ adatah merujuk kepada aktiviti-aktiviti
rekreasi fizikal dan sukan yang berlaku secara spontan atau
diuruskan dengan tujuan untuk menggalakkan penyertaan yang tebih
luas dan bukan semata-mata untuk pertandingan di peringkat
kebangsaan atau antarabangsa.

Dasar sukan negara
Kesan sukan kpd individu:
*p’btkn sahsiah,kesedarn diri t’masuk semangat pertarungn
*peningktn thp kesihatn dan kecergasn fizikal
*p’gunaan masa kesenggangan yg berfaedh&bermakna
*pengurangan tekanan hidup moden
*interaksi sosial yg bermakna
*perkembgn kemahirn2 asas

Masyarakat:
*p’galakn pembinaan kualiti fizikal&moral rakyt yg sesuai dgn aspirasi
nasional
*pewujudan environmen utk memupuk perhbgn komuniti yg lbh baik
di dlm pelbagai kump etnik dlm negara
*peningktn thp kesihatn komuniti&produktiviti
*pencegahn jenayah remaja dgn peluang2 pengunaan masa lapang
yg memanfaatkn

Antarabangsa:
*pencapaian kecemerlangan kpd peringkt yg paling tinggi
*peningktn maruah bangsa
*pemupukn persahabatn

Objektif DSN
*utk m’btk sebuah msyrkt yg sihat b’disiplin&bersatupadu melalui
penyertaan yg lbh luas&peluang2 yg lbh baik dlm sukan di semua
peringkt msyrkt
*utk menyediakn peluang2&kemudhn bg memenuhi keperluan asasi
sosial,psikologi&fisiologi bg individu melalui sukan
*utk m’bgn&meningkt pengetahuan&amalan sukan bg kepentingn
kebajikn sosial seseorg individu&kenikmatn kesenggangan di klgn org
awam
*utk m’capai kecemerlangn ke thp tertinggi sekali dgn semangt
kesukanan yg tulen di pertandingn peringkt
kebangsaan&antarabangsa&juga dgn harapn m’pertingktkn lg
muhibah&imej negara.

Sosialisasi sukan
*Proses di mana manusia mempelajari mengenai budaya serta
bagaimana menjadi ahli dalam sesuatu masyarakat.
*Penglibatan dalam sukan membuka ruang utk bersosialisasi serta
berinteraksi dengan orang lain.
Proses sosialisasi sukan berlaku menerusi dua cara:
1. Sosialisasi ke dalam sukan
*Individu memilih utk melibatkan diri ke dalam sukan kesan dari
pengaruh, dorongan serta impak agen2 sosialisasi sukan.
*Pengaruh agen2 sosialisasi ini membantu membentuk sikap, nilai
dan perlakuan yg diperlukan dalam sukan yang diceburi.
*Agen sosialisasi sukan adalah spt ayah, ibu, abang, kakak, guru,
jurulatih, rakan sebaya / role model.
*Agen institusi sosialisasi sukan pula adalah pendidikan, agama,
kerajaan, media dan sukan itu sendiri.

i. Keluarga – adalah agensi yg penting dlm mempengaruhi
sosialisasi sukan.
ii. Rakan sebaya – boleh mewujudkan sosialisasi yg berlaku
mengikut umur tertentu.
iii. Sekolah – boleh wujudkan proses sosialisasi iaitu dgn melalui
pend.jasmani dan mata pelajaran lain.
iv. Komuniti – boleh mewujudkan proses sosialisasi
v. Media masa – memainkan peranan yg penting dlm sukan.
Sukan didedahkan melalui TV, radio, wayang, majalah dan
internet.

2. Sosialisasi menerusi sukan
*Sukan menjadi alat kpd proses sosialisasi. Elemen2 dlm sukan spt
sikap bekerjasama, toleransi, berdisiplin serta menghormati indv lain
dan peraturan membantu dlm proses pembentukan sikap, nilai dan
perlakuan indv tersebut
*Ia melibatkan kemahiran, tret, nilai , kepercayaan dan norma hidup.
*Ia diperolehi melalui program pembelajaran dlm sukan.
*Melibatkan amanah, kewargeneraan, kerjasama dan pencapaian yg
dipelajari oleh kanak2 dan remaja yg menyertai sukan.

1. (a) Bezakan sosialisasi ke dalam sukan dengan
sosialisasi menerusi sukan.
 Sosialisasi ke dalam sukan:
Individu disosialisaskan dgn sukan berdasarkan pengaruh agen
sosialisasi spt keluarga/rakan sebaya/sekolah/ masyarakat/media
massa/persekitaran.
 Sosiolisasi menerusi sukan:
Individu disosialisasikan dgn sukan berdasarkan penyertaan dlm
sukan yg dipilih

(b) Bagaimanakah sosialisasi ke dalam sukan dapat
menyumbang ke arah perpaduan negara?
 Membina jati diri indivdu melalui sukan
 Membina keyakinan diri, sahsiah dan peribadi indvd
 Memupuk semangat bekerjasama
 Menambah pengetahuan dan semangat setia kawan
 Menyemai semangat kecintaan kpd negara

2. kesan-kesan positif dan negatif penglibatan individu
dalam sukan.
Kesan positif
 Pembtkan watak – sukan dpt membtk perwatakan individu
yg positif
 Kualiti kepimpinan – pembtkkan daya kepimpinan indvd,
khususnya dlm sukan berpasukan
 Semangat patriotisme – rasa bangga mewakili pasukan dibtk
menerusi penyertaan dlm bidang sukan.
 Semangat setia kawan / berpasukan – terbtk menerusi
penyertaan, interaksi serta sosialisasi dalam sukan.
 Kesihatan – peningkatan kesihatan indvd secara keseluruhan
boleh dicapai menerusi penyertaan dlm bidang sukan.
Kesan negatif
 Sikap terlalu mementingkan kemenangan sehingga
meninggalkan semangat kesukanan dan berpasukan
 Penggunaan bahan terlarang utk meningkatkan prestasi
 Keagresifan dalam sukan
 Membelakangkan nilai2 kesukanan yg lain.

PENTADBIRAN AGENSI-AGENSI SUKAN KEBANGSAAN DAN
ANTARABANGSA
Perlembagaan organisasi badan sukan kebangsaan
FASAL 1. NAMA
 Badan Sukan ini dikenali dengan nama ______ atau
ringkasnya disebut sebagai _____ di dalam Perlembagaan ini.

FASAL 2. ALAMAT DAN TEMPAT URUSAN
 Alamat berdaftar dan alamat urusan.
 Kedua-dua alamat ini tidak boleh diubah suai melainkan
mendapat kelulusan Pesuruhjaya Sukan Malaysia.

FASAL 3. DEFINISI
 Persatuan ini adalah Persatuan ________

FASAL 4. OBJEKTIF DAN MATLAMAT
 Memberitahu tentang tujuan persatuan sukan ini ditubuhkan.

FASAL 5. LOGO /LAMBANG
 Logo/lambang Persatuan ini adalah _________________
(terangkan secara ringkas bentuk dan makna logo)

FASAL 6. KEAHLIAN
 Terbuka kepada semua Warganegara dan terbahagi kepada 4
kategori :
 Ahli gabungan – Terdiri dari persatuan-persatuan dan kelabkelab
yang berdaftar.
 Ahli individu /Ahli Bersekutu/ Ahli Kehormat

FASAL 7. YURAN KEAHLIAN
 Ahli mesti membayar yuran pendaftaran dan yuran tahunan.
 Pembayaran sebelum 1 Februari setiap tahun.
 Jika tidak dibayar mereka tidak boleh menghadiri mesyuarat
agung dan boleh digugurkan keahliannya.

FASAL 8. PERMOHONAN MENJADI AHLI
 Permohonan secara bertulis dan dikemukakan kepada
setiausaha, dan Jawatankuasa induk meluluskannya.

FASAL 9. KEISTIMEWAAN DAN HAK AHLI
 Ahli boleh menyertai semua aktiviti yang dianjurkan.

FASAL 10. HAK MENGUNDI DALAM MESYUARAT AGUNG
 Ahli gabungan boleh menghantar wakil dan mengundi.
 Ahli bersekutu hanya boleh menghantar wakil dan tidak
boleh mengundi, hanya pemerhati.

FASAL 11. PEMBERHENTIAN DAN PEMECATAN AHLI
 Pemberhentian boleh ditulis secara rasmi
 Jika ahli melakukan kesalahan, ahli boleh dibuang dan
digantung. Dalam tempoh penggantungan ahli boleh merayu
dan keputusan akan dibuat oleh jawatankuasa induk untuk
menerima atau menolak rayuan tersebut.

FASAL 12. MESYUARAT AGUNG
 Mesyuarat hendaklah diadakan sebelum 30 Jun di tempat
yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Induk.
 Notis hendaklah diberi kepada semua ahli 21 hari sebelum
mesyuarat berlangsung berserta agenda-agenda mesyuarat.
 Korum mesyuarat hendaklah mencukupi 1/3 ahli, jika tidak
cukup, mesyuarat boleh ditunda pada tarikh baru dalam
tempoh 30 hari.
 Setiausaha hendaklah menghantar salinan Penyata Tahunan
Mesyuarat Agung Tahunan kepada semua ahli dan
Pesuruhjaya Sukan dalam tempoh 30 hari.

FASAL 13. TUGAS MESYUARAT AGUNG
 MESYUARAT AGUNG TAHUNAN
i. menerima dan mengesahkan minit Mesyuarat Agung yang
lepas;
ii. Menerima dan meluluskan Laporan Jawatankuasa berkenaan
kegiatan persatuan dalam sepanjang tahun yang lalu;
iii. Menerima dan meluluskan laporan Bendahari dan Penyata
Kewangan yang telah diaudit bagi tahun yang lalu ;
iv. Menguruskan hal-hal lain yang dibentangkan di dalam
Mesyuarat Agung Tahunan ;
v. Memilih Jawatankuasa Induk yang baru mengikut fasal 15.1
Perlembagaan ini

FASAL 15. JAWATANKUASA INDUK
 Terdiri daripada :-
i. Seorang Presiden
ii. Seorang Timbalan Presiden
iii. Tiga orang naib Presiden
iv. Sembilan orang Ahli Jawatankuasa
 Setiausaha, Penolong Setiausaha, dan Bendahari dan wakil
setiap negeri dilantik oleh Presiden.

FASAL 16. TUGAS-TUGAS JAWATANKUASA INDUK
I. Melantik Pengerusi Jawatankuasa-Jawatankuasa.
II. Menguatkuasakan dasar-dasar dan keputusan Mesyuarat
Agung Tahunan atau khas.
III. Mengurus dan mentadbir Persatuan dan menjalankan
program Persatuan.
IV. Mengkaji dan meluluskan perbelanjaan pentadbiran dan
program yang diluluskan.
V. Meluluskan peraturan-peraturan baru atau yang dipinda
untuk di bahas dalam Mesyuarat Agung Tahunan atau khas.

FASAL 17. JAWATANKUASA-JAWATANKUASA
i. Jawatankuasa Kewangan.
ii. Jawatankuasa Pembangunan.
iii. Jawatankuasa Pembangunan.
iv. Jawatankuasa Pemilihan.
v. Jawatankuasa Pertandingan.
vi. Jawatankuasa Tatatertib.

FASAL 18. TUGAS AHLI JAWATANKUASA INDUK
 Presiden
 Menjadi pengerusi semua mesyuarat Jawatankuasa Induk.
Timbalan Presiden
 Membantu Presiden melaksanakan pentadbiran.
Naib Presiden
 Membantu Presiden dan Timbalannya melaksanakan pentadbiran.
Setiausaha
 Bertanggungjawab untuk memastikn segala urusan pentadbiran berjalan lancar. Segala urusan suratmenyurat, dokumentasi, dan penyata perlu diuruskan oleh beliau.
Bendahari
 Membuat kutipan yuran dan segala hal kewangan diuruskan beliau.
Ahli Jawatankuasa
 Ahli Jawatankuasa hendaklah mempengerusikan
Jawatankuasa-Jawatankuasa dan menjalankan tugas
yang diarahkan presiden.
 Jawatankuasa Kewangan ; mencari sumber pendapatan
persatuan sukan.
 Jawatankuasa Pembangunan ; menjalankan programprogram
pembangunan dan latihan.
 Jawatankuasa Teknikal ; melibatkan hal-ehwal
kepegawaian teknikal sukan ini.
– Jawatankuasa Pertandingan ; mengelolakan
pertandingan di peringkat kebangsaan.
– Jawatankuasa Tatatertib ; memutuskan kes-kes seperti
salhlaku dan menjatuhkan hukuman.

FASAL 19. MESYUARAT JAWATANKUASA INDUK
 Mesyuarat hendaklah diadakan 3 bulan sekali dan notis mesti diberi kepada ahli 7 hari sebelum mesyuarat.
 Sekurang-kurangnya 5 ahli Jawatankuasa Induk hadir.

FASAL 20. KEWANGAN
 Kewangan persatuan diperolehi melalui :-
– Yuran tahunan dan penalti ;Derma dan tajaan ;Bantuan
kerajaan atau badan berkanun ; Hasil perniagaan ;Sumbersumber
lain.
 Pendapatan persatuan mestilah digunakan untuk mencapai
objektif dan matlamat.
 Cek mesti ditandatangani oleh Bendahari dan Presiden atau
Setiausaha.
 Perbelanjaan yang lebih atau kurang dari jumlah yang
ditetapkan mestilah mendapat kelulusan Jawatankuasa
Induk.
 Bendahari hanya boleh menyimpan sejumlah wang yang
ditetapkan pada satu masa dan yang selebihnya mestilah
disimpan dalam akaun Persatuan.
 Penyata kira-kira ini mestilah dibawa ke Mesyuarat Agung
berikutnya.

FASAL 21. JURUAUDIT
 Juruaudit boleh dilantik dalam Mesyuarat Agung dan
memegang jawatan dalam tempoh 2 tahun dan boleh
dilantik semula. tugasnya menilai penyata kewangan
Persatuan setiap tahun.
 Persatuan boleh juga melantik Firma Audit yang bertauliah
jika perlu.

FASAL 22. TAFSIRAN UNDANG-UNDANG
 Di antara Mesyuarat Agung , Jawatankuasa Induk boleh
memberikan tafsirannya kepada perlembagaan ini.
Jawatankuasa Induk boleh memutuskan perkara-perkara
yang tidak terkandung di dalam perlembagaan ini sekiranya
mustahak.

FASAL 23. PERTIKAIAN DALAMAN
 Adalah menjadi tugas Jawatankuasa Tatatertib dengan
kerjasama Jawatankuasa Induk Persatuan untuk
menyelesaikan apa-apa pertikaian yang timbul di kalangan
anggotanya, mengikut prosedur dalaman ditetapkan selaras
dengan Akta Pembangunan Sukan 1997.

FASAL 24. PENAUNG/PENASIHAT
 Jawatankuasa Induk Persatuan boleh melantik sesiapa yang
layak dan Penaung ini berhak mengundi dan membuat
keputusan.

FASAL 25. PINDAAN PERLEMBAGAAN
 Perlembagaan tidak boleh dipinda melainkan keputusan
Mesyuarat Agung.
 Permohonan sebarang perubahan dibuat kepada
Pesuruhjaya Sukan Malaysia dalam tempoh 30 hari.

FASAL 26. LARANGAN
 Segala jenis perjudian.
 Persatuan tidak boleh menghalang aktiviti perniagaan atau
mengambil peranan dalam gerakan sekerja.
 Tidak boleh mengadakan menjalankan loteri sama ada
dikhaskan atau atas mana-mana nama Persatuan.
 Tidak boleh terlibat dalam politik dan menggunakan nama
Persatuan dalam isu-isu politik.

FASAL 27. PEMBUBARAN
 Persatuan ini boleh dibubarkan dalam Mesyuarat Agung
dengan majoriti 2/3 persetujuan.
 Selepas dibubarkan segala tanggungan Persatuan dan aset
mestilah diserahkan kepada Pemegang Amanah Rakyat
Malaysia.
 Kenyataan pembubaran hendaklah diberi kepada
Pesuruhjaya Sukan Malaysia dalam tempoh 14 hari.

Pentadbiran organisasi sukan
Pengelolaan/p’organisasian
*melibtkn penguasn kerja kpd ahli2 organisasi,mengumpul mrk ke
dlm jbtn,seksyen&unit ter’tentu
*apabila pihak pengurus tlh menentukn objektif&memajukn
rncgn/progrm bg mencapainya,mrk mestilh juga mereka
btk&mewujudkn 1organisasi yg dpt melaksanakn progrm dgn
jayanya.
*objektif yg berlainan perlukn btk organisasi yg b’beza
Aspek utama p’organisasian
*teknikal:utk m’cr individu yg m’punyai kebolehn teknikal t’tentu dlm
organisasi
*sosial:m’libtkn ahli2 bkn teknikal,ttp individu dgn kebolehn
kemanusiaan yg unik

Pentadbiran:cr sesebuah organisasi m’bt keputusn&m’dorong kediatn
ke arah mencapai tujuan&matlmt yg dikehendaki melalui kerjasama
sesama ahli/b’fungsi m’dorong kediatn kerjasama yg b’kesan bg
m’capai tujuan2 sesuatu organisasi

Pengurus:
Stoner(1995):individu yg b’tanggungjwb m’arah utk m’capai mtlmt
organisasi
Peranan pengurus:
Interpersonal
*ketua:simbol,rutin,sosial&perundangn cth=m’hadiri majlis
perkahwinan pekerja
*liaison:wakil rakyat,org perantaraan dgn agensi luar antara unit
cth=interaksi dgn agensi luar utk m’dptkn tender
*pemimpin:urusn naik pangkt,motivasi,m’buang
pekerja,melatih,mengawal aktvt supaya m’ikut pelan tindakan
cth=penilaian prestasi
Sumber maklmt
*pemantau:m’cr&terima mklmt luar&dlm organisasi,saraf pusat,urusn
surat menyurat
*penyebar mklmt:m’smpaikn mklmt melalui salurn t’tentu cth=surat
siarn,mesyuart pg
*jurucakap:wakil organisasi b’urusn dgn org luar,dgn pihak atasn
cth=kenaikn gaji
Pembuat keputusan
*pengurus gangguan:b’tindk cpt,diluar dugaan,penyelesaian mslh
cth=mogok
*pengusaha:perubhn,idea baru utk tingktkn produktiviti cth=produk
memenuhi citarasa pelanggan
*pengagih sumber:m’bt agihn yg btl(tenaga
kerja,kewangan,peralatan,masa syif)
*perunding:mewakili organisasi dlm perundingn besar cth=m’dptkn
tender

ciri2 pentadbir yg berwibawa
*memiliki idea&pengetahuan utk
merancang,m’organisasi,memimpin&m’awal ahli organisasinya.
*cekap m’aplikasikn ilmu&pengalamn dunia kerja sebenar
Polisi:suatu p’nyataan ttg tindakn bijak yg blh diambil oleh sesebuah
organisasi
*bukannya peraturn ketat/suatu konsep yg terikat.ia harus
rasional,fleksibel&lengkap dgn garis panduan/polisi yg baik disokong
oleh strategi pelaksanaanya&mekanisme penilaian keatasnya.
Tujuan menentukn rangkaian polisi:
*mengemukakn tujuan sesebuah unit/agensi
*m’bnrkn kakitgn m’terjemahkn pilihn kpd kegiatn tertentu.
*mengelakkn ketidak tekalan proses penyelesaian masalah
*m’benarkn suatu peringkt fleksibiliti dlm proses penyelesaian mslh
setiap unit/bhgn
*memainkn fungsi perhbgn awam yg baik.semua pihak harus
dimaklumkn ttg asas keputusn yg berbeza dgn mrk.
*m’bantu menyedarkn kakitgn bhw keputusn yg m’br kesan negatif
kpd mrk xdibt b’dsrkn kehendak peribadi

Jenis pentadbiran
-Autokratik:
*kepimpinan tunggal/semua keputusn&kuasa drpd ketua adlh mutlak
*pemimpin m’br arahn&kwln yg ketat t’hdp individu/kump bwh jagaan
*xm’br peluang kpd org bwhn b’tanya/m’bt sebarang cadangn
*kakitgn kurang b’motivasi
*xb’inisiatif&b’sikap pasif t;hdp arahn yg diberikn
-Demokratik:
*pemimpin m’bentangkn segala mslh secr p’bincgn
*mesyuart antara kakitgn diadakn secr tetap&berkala
*ahli bebas m’suarakn pendapat masing2
*keputusn t’akhir b’gantung kpd p’setujuan b’sama dlm kump
**sistem kadangkala gagal m’bw golongn pelampau&pakatn dlmn
sehingga m’sbbkn pertukarn pemimpin yg t’lalu kerap
-Laissze Faire:
*pemimpin m’br bimbingnya kpd ahli ttp memulangkn kpd ahli kump
utk m’bt keputusn
*pemimpin x dianggap sbg pemimpin sejati
*xm’gunakn kuasa kewibawaanya&xm’gunakn sepenuhnya ciri
kepimpinan
*mudah m’sbbkn keadaan yg xterkawal&blh merugikn organisasi
sepenuhnya.

Pengendalian mesyuarat
 Mesyuarat adalah perbincangan formal di antara tiga
individu atau lebih untuk mencapai objektif bersama melalui
proses komunikasi.
 Mesyuarat berbeza mengikut keahlian , organisasi dan
objektifnya.

Tujuan mesyuarat
*Mengawal dan menilai kegiatan pertubuhan sukan dari semasa ke
semasa
*Meyelaraskan kegiatan dan pentadbiran pertubuhan agar sistematik.
*Menyebarkan maklumat, rancangan baru dan perubahan dalam
pertubuhan
*Mendapatkan suara majoriti dan sambutan atau tentangan secara
spontan.
*Mendapatkan nasihat, pandangan, dan mengetahui tindak balas
terhadap persoalan.
Jenis2 mesyuarat
*Mesyuarat Agong Tahunan/Mesyuarat Pagi/Mesyuarat Luar
Biasa/Mesyuarat Jawatankuasa/Taklimat

Sebelum Mesyuarat
 Menentukan tarikh, masa, tempat dan agenda bersama
pengerusi
 Membincangkan tujuan / objektif
 Membuat tempahan bilik mesyuarat
 Menentukan kertas-kertas kerja kementerian/jabatan/unit (<
15 hari)
 Menghantar surat jemputan ( 10 hari )
 Menyediakan kemudahan bilik
 Menentukan kehadiran ( 1 jam )
 Perbincangan pra-mesyuarat (2 hari)
 Makluman mengenai etika mesyuarat kepada ahli

Semasa Mesyuarat
 Memulakan mesyuarat
 Mengawal perbincangan
 Berikan penjelasan jika perlu
 Mencatat minit mesyuarat / kehadiran / atau tindakan
 Merumus mesyuarat

Selepas Mesyuarat
 Menyediakan draf minit ( 3 hari )
 Meluluskan dan mengedarkan minit ( 1 minggu )
 Susunan nama kehadiran ahli
 Pelaksanaan keputusan mesyuarat / pengesanan
maklumbalas
 Laporan maklumbalas oleh urusetia
 Menentukan format maklumbalas dari kementerian /
jabatan / unit
 Mesyuarat ‘post mortem’

Perkara – perkara utama dalam agenda:
- perutusan pengerusi
- pengesahan minit mesyuarat yang lalu
- perkara-perkara berbangkit
- senarai perkara-perkara baru yang hendak dibincangkan
- pembentangan kertas-kertas kerja jika ada
- hal-hal lain
- penutup mesyuarat

Mesyuarat yang berkesan
 Objektif tercapai
 Agenda yang jelas
 Pengerusi dan setiausaha berkualiti dan berkesan
 Pengurusan masa yang baik
 Kemudahan fizikal yang selesa
 Ahli yang mempunyai kepakaran
 Perbincangan secara positif
 Minit Mesyuarat yang tepat
 Tindakan susulan dilaksanakan

Pengendalian mesyuarat yang berkesan
a.Wujudkan suasana yang boleh merangsang perbincangan
b.Ahli-ahli diberi peluang sama rata untuk perbincangan
c.Agenda dibincangkan satu persatu
d. Had waktu perbincangan bagi setiap isu/masalah ditentukan
mengikut keutamaan
e.Setiap pandangan dan keputusan dirumuskan dari masa ke semasa

Ciri-ciri mesyuarat yang berkualiti
a. Pendek (2 – 3 jam)
b. Memberi banyak maklumat
c. Keputusan dibuat dengan persetujuan terbanyak
d. Keputusan dibuat dengan tegas
e.Setiap keputusan diambil tindakan segera

Belanjawan dan Pengurusan Kewangan
Pengurusan kewangan:Suatu proses yg m’libtkn perancangn
p’agihn&p’gunaan tenaga manusia,modal(wang
tunai),brgn(aset)&p’khidmtn bg memenuhi mtlmt sesebuah
organisasi
Diurus oleh Jawatankuasa Kewangan Sekolah yang dilantik oleh pihak
sekolah

• Fungsi Jawatankuasa:
 Perancangan perbelanjaan
 Meluluskan perbelanjaan
 Kawal perbelanjaan
 Kawal selia buku tunai
 Kawal selia sebut harga & tender
 Lain-lain berkaitan penggunaan wang sekolah

PERATURAN MENGUTIP WANG
• Kebenaran mengutip wang dari pihak berkuasa (J/K Kerja Persatuan,
Pengetua,
JPN & Ibu Pejabat Polis Daerah)
• Merancang kutipan wang
• Kutipan, mengeluarkan resit & merekod
• Menyerahkan kutipan wang kepada pihak berkaitan & berkuasa
 < RM500.00 (kelab), > RM500.00 (SUWA)

PEMBELIAN PERALATAN SEKOLAH
• Perancangan sekolah
• Kertas kerja
• Kelulusan Jawatankuasa Kewangan Sekolah
• Tatacara Pembelian:
 Local order (LO)  Sebut harga  Tender

Keperluan pengurusan kewangan:
*sumber terhad(4M-money,materials,man,menthodology)
*permintaan ke atas sumber xterhad
*alternatif dlm p’gunaan sumber
Aktiviti utama pengurusan(kewangan sektor awam)
*menetapkn skop&kandungan polisi fizikal
*mewujudkn garis panduan&standart umum bg m’pastikn wang
dibelanja secr b’tanggungjwb bg m’capai objektif yg tlh ditentukn
*m’sediakn sistem kwln dlmn&struktur organisasi yg sesuai utk
m’laksanakn tugas2&tanggungjwb dgn b’kesan

Proses pengurusan kewangan
Tradisional:meliputi 3 proses kewangan
Bersepadu:mengandungi proses asas kewangan&pengurusan
*perancangan:penentuan misi,mtlmt,objktif&keutamaan yg hdk
dicapai
*programming:pemilihn aktvt yg t’baik utk m’capai
mtlmt&keutamaan yg tlh ditetapkn dlm suatu tempoh
*belanjawan:1 perancangn ekonomi thnn yg b’tujuan melaksanakn
dasar sosio-ekonomi spt yg dinyatakn dlm rancangn 5 thn negara
*pembinaan:peruntukn sumber2 kewangn utk melaksanakn program2
bg m’capai objektif jbtn
*pengawaln:memastikn aktvt2 adlh dilaksanakn m’ikut pelan kerja yg
tlh ditentukn melalui sistem2 perakaunan,laporn&auditn yg ditetapkn
*penilaian:kajian utk menentikn keberkesanan sesuatu progm/aktvt
dilihat drpd hasil/ output yg dicapai


Prinsip utama pengurusan kewangan
1)legaliti:pengurusn kewangn mestilh mematuhi undang2&peraturn
yg digubal utknya
*undang2&peraturn:perlembagaan persekutuan/akta prosedur
kewangan 1957/arahn perbendaharaan/surat pekeliling
perbendaharaan/negeri
*peringkt legaliti:terima wang awam/simpanan wang
awam/pengeluaran wang awam/ byrn wang awam(melalui
waran/waran peruntukan)/perakaunan wang awam(sistem
perakaunan tunai ubahsuai)
2)akautabiliti:memikul amanah utk melaksanakn tugas
matlamat:utk m’capai 1kaedah kwln yg b’kesan bg memastikn bhw
pengurusn wang awam adlh dibt m’ikut undang2&peraturn yg
ditetapkn/m’sediakn sistem berksn bg pegawai awam melaksanakn
tanggungjwb yg tlh diamanahkn
Peringkt utama kawalan:parlimen(parlimen/dun/JK kira2 wang
negara/ketua audit
negara)/perbendaharaan/kementerian/jabatan/agensi
PENGURUSAN PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN
Kepimpinan
• mereka yang mempunyai kebolehan dan pengaruh yang
besar terhadap perilaku ahli-ahli persatuan sukan. (Omardin
Ashaari)
• mempengaruhi kegiatan manusia yang berkaitan dengan
tugas mereka, supaya mereka rela bergiat dan berusaha ke
arah pencapaian matlamat organisasi.
Teori trait:6 sifat peribadi
*b’tenaga&b’cita2 tinggi
*pengetahuan kerja yg relevan
*hasrat utk memimpin
*keyakinan diri
*jujur dan ikhlas
*bijaksana

Teori gelagat:
struktur pendorong=menentukan peranan yg jelas antara
ketua&subordinate bg mencapai mtlmt
*melantik ahli kump bertugas
*m’hrpkn pengekalan standart&prestasi kerja
*tekankan deadline
pertimbangan=ciri p’hbgn kerja melalui kepercayaan
b’sama,m’hormati idea&perasaan subordinate
*menolong mslh peribadi subordinate
*mesra&mudah didampingi
*layanan sama rata t’hdp subordinate
orientasi pekerja:menitikberatkan hbgn interpersonal
*kump pengeluarn yg tinggi
*kepuasan kerja yg tinggi
orientasi pengeluaran:menitikberatkan aspek teknikal&tugasn
*kump pengeluarn yg rendah
*kepuasan kerja yg rendah
orientasi pengembangan:pemimpin yg m’hargai eksperimen ,m’cr
idea br,m’jana idea baru serta melaksanakan perubhn
*m’cr cara baru m’lakukn kerja
*m’cetuskn pendektn baru m’hadapi mslh
*m’dorong ahli m’bt aktvt baru

Teori Luar Jangka
*Fred Fiedler(1967) keberkesanan pemimpin krn situasi yg memihak
kpdnya b’gantung kpd 3 perkara:hbgn pemimpin-pengikut/struktur
tugas/kekuasaan jwtn
Ciri kepimpinan [Kouzas&Berry(1998)]
*jujur-tepati janji,beretika
*kompeten-b’ilmu,b’kebolehn,efektif
*berwawasan-penuh inspirasi,bertenaga
*berketerampilan-tumbuh&berkembang
Model kepimpinan(Bennis&Nanus 1985):
*kemahiran kepemimpinan
*born or made
*pemimpin mempunyai karisma
*kepemimpinan hy bg seorg pemimpin
*mengawal,mengarah&memanipulasi
Kepemimpinan transformasi
*karisma
*penuh inspirasi-jangkaan tinggi dlm komunikasi,menyatakn perkara
penting dgn cr yg mudah
*rangsangan iintelek-penyelesaian mslh dgn teliti,rasional
*pertimbgn individu-nasihat,perhatian
Peringkt dlm proses m’perkenalkn perubahan
*menentukan perlunya perubhn
*mengenal pasti perkara yg perlu diubah,mslhutama,kesan&peluan
peningktn
*implementasi perubhn
*menilai perubhn

Strategi menangani rintangan
*pendidikan&komunikasi-mengajar
*penglibatan-kerjasama
*sokongan-menolong
*perjanjian-urus niaga
*manipulasi-mempengaruhi
*eksplisit&implisit coercion-kuasa
Ciri2 pemimpin berkesan
Bertanggungjawab
• Menjaga kebajikan ahli-ahli sukan.
• Memenuhi keperluan dan dapat memuaskan hati
ahli-ahli sukan.
• Berupaya mengembangkan kemahiran dalam
bidang sukan.

Komited
• Dedikasi terhadap tugas dan amanah yang
diserahkan.
• Melaksanakan tugas dengan sempurna, tersusun
dan sistematik.
• Berupaya mewujudkan hubungan yang sihat dan
mesra di kalangan ahli sukan.
Bermotivasi
• Boleh memotivasikan ahli-ahli sukan bagi mencapai
prestasi sukan yang tinggi dan cemerlang.
• Menjadi pendengar yang baik kepada ahli-ahli
sukan.
• Mampu menyelesaikan sebarang masalah yang
dihadapi dengan baik.
• Mempunyai mental dan emosi yang stabil
Berkemahiran dan berpengetahuan
• Mempunyai kemahiran teknikal, kemahiran
kemanusian dan juga kemahiran konseptual yang
tinggi dalam diri.
• Kemahiran teknikal adalah kemahiran yang
melibatkan penggunaan sesuatu teknik, keadah
atau prosedur dalam mengendalikan sesuatu.
• Kemahiran kemanusian adalah kebolehan untuk
membina hubungan baik dengan ahli-ahli sukan.
• Kemahiran konseptual adalah kebolehan untuk
memerhati dan menganalisa sesuatu perkara
dengan menyeluruh.
Peranan&tanggungjwb pemimpin
• Memastikan segala perancangan seluruh aktiviti berjalan
lancar.
• Menjadi pembimbing dan penggalak bagi meningkatkan
kecekapan dan melaksanakan gerakerja sukan.
• Bertindak sebagai perantara persatuan dengan kumpulan,
agensi, dan individu luar.
• Menentukan bahawa persatuan sukan berjalan dengan baik,
teratur dan sempurna.
• Memastikan jentera pentadbiran pertumbuhan sukan tidak
meyeleweng daripada lunas-lunas dasar asal.
Mengenalpasti dan penggunaan sumber
Definisi sumber dalam bidang sukan ialah alat, kelengkapan,
kemudahan, bantuan dan sokongan untuk mencapai sesuatu
matlamat sukan itu.

Sumber tenaga manusia
• Persatuan sukan memerlukan sumber tenaga manusia
berperanan sebagai pengelola, pentadbir dan perancang.
• Memerlukan khidmat bakti mereka untuk mengumpulkan
dana.
• Pegawai- pegawai diperlukan untuk pentadbiran sukan
sebagai jurulatih dan pakar perubatan.
Kemudahan
• Menyediakan peralatan yang sesuai dan mencukupi dengan
bilangan peserta.
• Kemudahan digunakan dengan cara yang terbaik dan
sempurna
• Keselamatan peralatan sentiasa diawasi dengan rapi.
Penyelenggaraan
• Penyelenggaraan peralatan hendaklah sentiasa dijaga
supaya tidak mendatangkan bahaya
• Pelajar dididik untuk menggunakan peralatan dengan betul
dan cermat
• Hendaklah mengambil langkah-langkah yang sewajarnya
sekiranya berlaku kehilangan& kekurangan.
Pengaturan
• Program sukan diatur mengikut kemudahan yang sedia ada.
Seperti : padang, dewan, gimnasium& gelanggang
• Peralatan diedarkan kepada jurulatih, penyelaras, pengurus
& pegawai sukan.
• Peralatan dapat digunakan sepenuhnya
• Peralatan hendaklah dipastikan sesuai, berfungsi & dapat
digunakan pengguna persatuan sukan.
Mencukupi&sesuai
• Segala peralatan yang digunakan adalah mencukupi
• Stor yang sesuai untuk menyimpan peralatan
• Tempat& susunatur peralatan hendaklah ditentukan
• Sekiranya alat tidak mencukupi, pembelian mesti dilakukan
segera
• Anggaran pembelian dibuat terlebih dahulu sebelum
membuat pembelian
• Anggaran dibuat berdasarkan pembelian alat, penyediaan
kemudahan, perbelanjaan pertandingan
• Belanjawan dibuat bagi elaun makan minum, perjalanan,
penginapan, baju, pengangkutan & hadiah
• Mengutip derma untuk menambah lagi tabungan
• Masyarakat & pihak swasta digalakkan melibatkan diri
secara cergas

Peruntukan &kemudahan alatan
 Sistematik
• Perancangan sistematik supaya tidak berlaku
pertindihan dalam menggunakan kemudahan dan
peralatan.
 Pengubahsuaian
• Jika berlaku kekurangan kemudahan&peralatan:
• Pengubahsuaian dari segi saiz, kawasan,masa&
peraturan permainan.

Sumber bahan

 (PENTADBIRAN)
• Keperluan untuk menentukan kelicinan urusan
pentadbiran sukan.
• Contohnya: perabot, komputer, almari, kerusi & mesin
fotostat.
Sumber kemudahan
 (KEPERLUAN)
• Memberi perhatian kepada keperluan ahli sukan &
jurulatih.
• Menyediakan perumahan yang sesuai & selesa.
Kedudukan Pusat Latihan sukan
 Lokasi
• Berdekatan dengan perumahan jurulatih & ahli sukan.
• Hampir dengan pengangkutan awam.
 Pusat Latihan
• Berdekatan dengan bank, pejabat pos & pusat membeli
belah.
• Hampir dengan pusat budaya, agama & riadah.
 Jurulatih
• Memerlukan perkhidmatan pengurus & pakar perubatan
sukan.
• Memerlukan kawasan latihan & peralatan yang
mencukupi

Pengurusan Sumber Manusia
 PENGURUSAN
• Proses mencapai objektif organisasi melalui aktiviti
perancangan, pengorganisasian, kepimpinan&
pengawalan semua sumber di dalam organisasi.
 ORGANISASI
• Sekumpulan manusia yang mengandungi 2 atau lebih
anggota yang berusaha bersama- sama untuk mencapai
matlamat kumpulan tersebut.( Stoner et al. 1995)
 SUMBER MANUSIA
• Merupakan aset yang bernilai bagi sesebuah organisasi.
• Untuk menguruskan aset yang istimewa untuk mencapai
matlamat organisasi.

Kepentingan pengurusan sumber manusia
• Membantu menjaga keselamatan sesebuah organisasi.
• Membantu menguruskan organisasi tersebut.
• Menguruskan pendaftaran keluar masuk pelanggan.

Bekerja Dengan Sukarelawan
Sebab menjadi sukarelawan
 Berkhidmat untuk masyarakat
• Menyumbang khidmat bakti untuk pembangunan bidang
sukan.
• Membalas budi masyarakat – biasiswa sewaktu belajar.
• Mengikuti arus perkembangan sukan tanah air secara
dekat.
 Penglibatan keluarga
• Sebagai sokongan ahli keluarga yang terlibat daam
bidang suka
 Keperluan bergaul
• Kesempatan untuk berintegrasi dan bergaul mesra
dengan masyarakat .
• Mencari kenalan dan pengalaman baru
 Kepentingan peribadi
• Memperoleh ganjaran-wang dan penghargaan
• Untuk menempah nama dalam pembangunan sukan
• Sebagai pemangkin untuk memperoleh kemudahan dan
kepentingan tertentu.

Sumber sukarelawan
 Individu yang pernah mengikuti program sukan pada masa
lalu.
• Bekas atlit/Ahli sukan/Jurulatih
 Ahli-ahli profesional pendidikan jasmani
• Guru /Pentadbir sekolah dalam bidang sukan dan
permainan
 Para pelajar yang sedang mengikuti latihan profesional yang
mengikuti kursus Pendidikan jasmani
• Guru pelatih di IPGM
• Pelajar universiti
• Ibu-bapa, saudara mara dan rakan-rakan yang ingin
membantu menjayakn program sukan.
• Pesara kerajaan atau swasta yang ingin melibatkan
diri dalam kegiatan sukan tanah air.
• Suri rumah yang mempunyai masa terluang yang
ingin bergiat cergas dalam aktiviti sukan.
• Askar, polis, pegawai atau kakitangan kerajaan dan
swasta yang ingin melibatkan diri secara aktif
dalam bidang sukan.
• Warganegara yang mempunyai minat yang
mendalam dalam perkembangan dan pembangunan
sukan.

Penempatan sukarelawan
 Kepimpinan pentadbiran
• Sukarelawan boleh berkhidmat sebagai ahli
jawatankuasa kerja – ( setiausaha, bendahari atau
sebagai ahli biasa dalam jawatankuasa)
• Harus mempunyai kebolehan dan kelulusan untuk
memegang jawatan
 Hasrat sukarelawan
• Sukarelawan harus ditempatkan mengikut minat
dan kecenderungan mereka.
• Harus membawa faedah dan manfaat kepada
sukarelawan dan juga persatuan sukan.
 Perkhidmatan bukan profesional
• Menguruskan hal-hal berkaitan dengan
pendaftaran, memperoleh dana untuk persatuan
sukan, menyediakan pengangkutan , menguruskan
peralatan dan sebagainya.
Kriteria pemilihan sukarelawan
 Keperluan kerja
• Sukarelawan yang dipilih mestilah tahu untuk
menguruskan dan melakukan kerja yang diberikan.
• Pengawasan dan pemerhatian adalah diperlukan
untuk memastikan kerja-kerja mereka berjalan
dengan lancar.
 Jangka masa
• Ada sukarelawan yang hanya mampu untuk
bertugas dalam tempoh masa yang pendek dan
sebaliknya.
• Pemilihan sukarelawan mestilah berdasarkan
kepada tempoh masa sesuatu program sukan.
 Sikap kerja
• mempunyai sikap dan sahsiah diri yang baik agar
kejayaan program sukan dapat dicapai.
Cara bekerja dengan sukarelawan
 Buat satu rangka kerja sebagai tugas dan tanggungjawab
sukarelawan dalam bidang sukan (menyediakan senarai
tugas).
 Memberitahu objektif program sukan kepada mereka.
 Menerangkan tentang tugas dan prosedur yang harus
dilakukan oleh mereka.
 Memberi latihan berkaitan tugas mereka sebelum melakukan
tugas yang sebenarnya.
 Beri peluang kepada mereka untuk memberikan serta
mengembangkan idea-idea baru.
 Beri ganjaran , galakan dan rangsangan kepada mereka
sebagai pengikhtirafan– (sijil penghargaan ataupun surat
penghargaan)

Penilaian
Perkara yg perlu dinilai drpd perspektif pentadbir:
*kakitgn/program sukan&kurikulum pj/peralatan&kemudhn
sukan/pelajar,atlet,peserta/pentadbir,pengurus,jurulatih pasukan
Perancangan masa hadapan
Prestasi lampau ->prestasi organisasi masa kini -> organisasi masa
depan
Kebertanggungjawapan @ accountabilitydalam penilaian
boleh diperoleh:
o rujukan norma kriteria & bancian o ujian penilaian prestasi kendiri
o ujian bertulis o catatan ringkas @ anekdot o portfolio, inventori, fail
o anugerah, penghormatan o record pencapaian
Garis panduan penilaian:
o Mengenal pasti perkara yang nak dinilai (jurulatih, guru, pengurus,
kurikulum)
o Pengenalpastian penilai-penilai
o Pengenalpastian individu yang akan kira data/ akses data
o Tentukan siapa yang akan boleh lihat keputusan penilaian
o Tubuhkan sistem sebaran maklumat, kutipan data dan tarikh proses
jangka siap

Pemilihan instrumen penilaian
• Bentuk pengiraan & analisis data
• Kaji semula keputusan dengan individu berkaitan
• Menggunakan keputusan untuk penambahbaikan
Penilaian ke atas staf perlu dirancang dengan teliti
 Keputusannya akan digunakan untuk apa – naik pangkat,

Penilaian Prestasi (Performance)
• Kesesuaian bentuk kerja dengan instrumen& kriteria penilaian yang
digunakan
• Penilaian berdasarkan tret & atribut/ sifat
• Dimensi penilaian:
o Pengetahuan, kebolehharapan,berkemahiran, hubungan dengan
staf,perancangan, good public relationship
Peer evaluation, administrative evaluation Student evaluation,
self-evaluation

Komunikasi
Gareth(1998):mklmt yg dikongsi antara dua org atau lbh bg m’capai
kefahaman bersama
Komunikasi Dalam Organisasi
*proses utk m’cipta&b’tukar2 mesej dlm rangkaian hbgn yg saling
b’gantung antara satu sama lain utk menyelesaikn perkara yg berlaku
dlm persekitarn yg xmenentu
Komunikasi & Pengurusan
*Padanan tindakn&perkataan *komunikasi dua hala *penekanan kpd
komunikasi b’semuka *bertanggungjwb bersama *komunikasi sbg
proses yg b’terusn
*mesej yg sesuai utk audien *pengurusan berita yg berkesan

Kepentingan komunikasi
• Satu sistem untuk mengumpul, menilai dan menyebarkan
maklumat
• Penyumbang utana dalam arena sukan
• Nadi dalam sesebuah pertubuhan sukan
• Proses untuk menyebarlkan pelbagai aktiviti lain

Tujuan komunikasi
· Kaedah untuk mengubah perilaku
· Menjalin perhubungan dan mewujudkan motivasi
· Menghasilkan perubahan dalam sukan
· Memberi kaunseling, nasihat dan bimbingan
· Proses pemindahan maklumat dan sosial

Proses komunikasi
Jenis komunikasi
*Lisan-p’gunaan bhs t’tentu melalui p’ckpn.b’laku apabila
penyampai&penerima b’semuka/ada media yg m’hubungi terus kpd
penerima.cth media:tv,telefon,komputer
*Bkn lisan-m’gunakn bhs isyarat,gerak bdn,mimik
muka,mata.cth:geleng kepala,angkat bahu
Kepentingan Komunikasi bukan lisan
*m’btk bahasa yg universal
*wujud lbh awal drpd lisan
*blh menyatakn sesuatu perka yg xblh dinyatakn oleh lisan
*blh dipercayai berbanding lisan
*ia blh wujud di mana2

Jenis-jenis komunikasi dalam arena sukan
 Komunikasi sehala
• Penyampaian maklumat secara bersungguhsungguh
tetapi kurang melibatkan pihak penerima
• Kurang berlaku proses komunikasi
 Komunikasi dua hala
• Pentadbir menghantar maklumat&berkehendakkan
maklum balas dengan cpt
• Proses komunikasi secara berkesan yang maksimum
dapat dilaksanakan

Halangan komunikasi
*ciri pengantar(enggan berkomunikasi) *ciri penerima(slh tafsir)
*perbezaan antara penghantar/penerima(semantik) *faktor
persekitaran(bising)
*mesej yg kompleks&kabur *cara penyampaian *kesesuaian masa
*emosi
*Kecacatan fizikal *Bahasa yang kurang jelas *Perancangan
penyampaian maklumat yang kurang rapi *Ketidaksamaan dari segi
pengalaman dan pengetahuan
*Kuasa dan kedudukan *Perasaan gementar *Suasana persekitaran
Teknologi dalam sukan
*saranan teknikal para atlet utk b’usaha meningktkn lat&persekitarn
kompetitif bg meningktkn prestasi olahraga mereka secr keseluruhn
*pengetahuan&aplikasi yg m’gunakn peralatn khusus&terkini
teknologi moden utk melakukn tugas2 secr lbh efisien.

Kategori teknologi dalam sukan:
*hiburan
-penambhn analitis dlm penyiarn sukan
-analisis play action dlm masa sbnr oleh juruanalisis m’gunakn
teknologi sudah biasa digunakn dikebanyakn sukan
-line calling dlm Tenis,freeza frame analyses dlm bola sepak/tricky
part di mana teknologi yg xseberapa disukai oleh penonton
*penghakiman
-byk analisis yg sdg diterapkn utk khalayak juga sedang digunakn
-keputusn drpd penilaian pengadil masih dipentingkn oleh sebhgn
drpd byk sukan
*atlet
-byk p’bgnn teknologi tlh dibina utk tubuh
-p’gunaan denyut jantung utk memantau pelari.dgn pemantauan
irama,pemain muzik blh menukar kelajuan muzik sesuai langkah yg
diingini

Kepentingan teknologi dalam sukan
• Melahirkan atlet bertaraf dunia
• Membantu atlet mencapai prestasi optimum
• Mendidik jurulatih berfikir secrkreatif dan inovatif dgn
bantuan teknologi sukan
• Mewujudkan jurang yg erat dr segi teknologi sukan y=g
dimiliki oleh negara maju dengan negara kita
• Mengukuh dan meningkatkan kecemerlangan atlet
menerusi aplikasi saintifik

Pengurusan Kemudahan
*Menyediakan peralatan yang sesuai dan mencukupi dengan bilangan
peserta.
*Kemudahan digunakan dengan cara yang terbaik dan sempurna
*Keselamatan peralatan sentiasa diawasi dengan rapi.
Penyelenggaraan kemudahan
• Penyelenggaraan kemudahan hendaklah sentiasa dijaga
supaya tidak mendatangkan bahaya.
• Pelajar dididik untuk menggunakan kemudahan dengan
betul dan cermat.
• Hendaklah mengambil langkah-langkah yang
sewajarnya sekiranya berlaku kehilangan& kekurangan.
Pengaturan
• Program sukan diatur mengikut kemudahan yang sedia
ada. Spt : padang, dewan
• Peralatan diedarkan kepada jurulatih, penyelaras,
pengurus & pegawai sukan.
• Peralatan dapat digunakan sepenuhnya.
• Peralatan hendaklah dipastikan sesuai, berfungsi&dpt
digunakan pengguna persatuan sukan.

Peruntukan&Kemudahan alatan
*Sistematik
• Perancangan sistematik supaya tidak berlaku
pertindihan dalam menggunakan kemudahan dan
peralatan.
*Pengubahsuaian
• Jika berlaku kekurangan kemudahan&peralatan:
• Pengubahsuaian dari segi saiz, kawasan,masa&
peraturan permainan.

*Sumber kemudahan ( keperluan )
• Memberi perhatian kepada keperluan ahli sukan &
jurulatih.
• Menyediakan perumahan yang sesuai & selesa.
Pengurusan Stor
Struktur dan susunan stor
• Saiz dan bilangan stor bergantung kepada :
• Peringkat pendidikan
• Peringkat pendidikan mempengaruhi jenis peralatan
yang diperlukan khusus mengikut sukatan kurikulum
• Saiz sekolah
• Bilangan murid di sek menentukan berapa byk peralatan
yg berlainan jenis dibeli.
• Saiz kelas juga menentukan penggunaan peralatan
• Program sukan untuk kanak-kanak
• Stor sukan yang agak besar diperlukan sekiranya sukan
sekolah dirancang dengan baik.
• Saiz stor sekolah rendah seharusnya berukuran 20 kaki
x 20 kaki x 2o kaki.

Keperluan-keperluan Am
• Dinding dan lantai/Pintu/Tingkap dan siling/Saiz/Barang
tambah kepada stor
Pengurusan stor yang baik
 Jika boleh dinding dan lantai mestilah dibuat daripada simen.
 Ia sama ada pintu tinggi, pintu lebar, pintu dua muka atau
pintu gelung
 Pintu perlu dilengkapi dengan penyelak pintu dan kunci
supaya peralatan boleh di kawal dan stor tidak mudah
dicerobohi.
 Tingkap yang besar seharusnya dielakkan kerana ia
membenarkan pencerobohan.
 Ketinggian siling bergantung kepada peralatan yang perlu
disimpan.
 Pada amnya, ketinggian siling yang dicadangkan adlah 12
kaki
 Saiz yang dicadangkan ialah lebih kurang 300 kaki persegi.
 Tiga dinding perlu mempunyai rak atau para.
 Rak-rak yang istimewa diperlukan untuk menyimpan raket,
kayu pemukul, kayu hoki, kasut dan topi keledar.
 Baldi dan bekas khas untuk menyimpan bola , pundi
kacangjuga diperlukan.
 Semua alat yang diambil dari stor mestilah dicatat dalam
buku dengan menyatakan nama peminjam, nama alat dan
kuantitinya.
 Alat yang dipinjam mesti digunakan dengan betul.
 Alat yang dipulangkan mesti disusun dan diletakkan semula
ke tempat-tempat asalnya.
 alat-alat yang rosok sedikit perlu dibaiki jika boleh..
 Pastikan buku catatan ditandatangani semula untuk
memastikan alat tidak hilang
 Seseorang guru dilantik untuk menjaga secara keseluruhan
stor sukan.
 Buku catatan mesti digunakan dengan sepenuhnya. Segala
peralatan yang dikeluarkan mesti direkod dan
ditandatangani.
 Peraturan stor sukan mesti diberitahu kepada semua yang
terlibat
 Buku stok untuk merekodkan semua peralatan yang ada. Ia
memudahkan kerja pemeriksaan stok pada masa hadapan
 Pemeriksaan stok perlu diadakan beberapa kali setahun.

PENGURSAN PERMAINAN TRADISIONAL

Bulu Ayam
Permainan ini dikenali juga sebagai sepak bulu ayam, sebuyam atau
chapteh. Dimainkan di luar rumah oleh kanak-kanak lelaki seramai
dua atau lebih. Jika terdapat ramai yang bermain, kumpulan dengan
terdiri beberapa orang boleh dibentuk.
Permainan ini adalah seperti permainan sepak raga, tetapi bola yang
digunakan adalah dari bulu ayam yang telah dibentuk seperti
sejambak bunga.

Membuat Bola
Beberapa bahan asas diperlukan bagi membuat bola bulu ayam ini.
Beberapa helai bulu ayam yang terdapat pada ekor atau kepak ayam
(tidak kurang dari tiga helai). Sebatang paku sederhana besar,
kepingan tiub tayar yang telah dibentuk bulat berukuran antara 4sm.
garispusat dan getah skrap atau getah gelang sebagai pengikat.
Beberapa keping getah tiub yang telah dibentuk bulat hendaklah
dicucok paku menembusi ditengah-tengahnya. Lima helai bulu ayam
sama panjang dilekatkan disekeliling paku tadi dan diikat dengan
getah sekrap atau getah gelang dengan kemas. Jika untuk
mendapatkan kekemasan bola tersebut sejenis gam yang kuat boleh
digunakan sebelum ikatan dibuat.

Cara Bermain
Sebelum permainan dimulakan undian dijalankan terbelih dahulu bagi
menentukan giliran. Undian secara lai lai li tam plong untuk semua
pemain bagi menentukan siapa yang perlu memulakan terlebih
dahulu mengikut gilirannya. Penentuan mata samada jumlah
timbangan terbanyak atau penetapan jumlah mata tertentu juga
harus dipersetujui terlebih dahulu.
Pemain disyaratkan menimbang bola bulu ayam tersebut dengan
menggunakan tepi tumit kaki (tepi kaki sebelah dalam) sahaja atau
juga dengan lutut. Sepakan tidak dibenarkan, jika dilakukan oleh
pemain, ia dikira mati dan giliran pemain seterusnya mengambil alih
pula. Permainan juga dikira mati sekiranya bola jatuh ketanah.
Mata dikira dengan cara, pemain mestilah menimbang bola tanpa
henti atau mati dengan seberapa banyak timbangan yang dapat
dilakukan. Pemain yang mendapat mata terendah jumlah timbangan
dikira kalah, dan ia akan dikenakan denda. Pemain yang kalah
dikehendaki melambungkan bola kepada pemenang, dan pemenang
pula mestilah menimbang bola sebanyak tiga kali, sekiranya
pemenang gagal berbuat demikian maka denda terhadap pemain
yang kalah akan dikira tamat.
Pusingan seterusnya boleh dilakukan beberapa kali, pemain yang
memenangi disetiap pusingan atau jumlah kemenangan banyak kali
dan melebihi dari yang lainnya dikira juara.

Galah Panjang
*dimainkan diluar rumah..
*tidak dimainkan secara individu, tetapi dengan dua kumpulan.
*Terdiri dari kumpulan penyerang dan kumpulan bertahan.
*Setiap kumpulan mempunyai pemain tidak kurang dari seramai
4org&kebiasaannya terdiri dari sepuluh pemain sahaja.
*Salah seorang dari ahli kumpulan itu akan dilantik sebagai ketua dan
lainnya adalah sebagai awak-awak sahaja.
*Tugas ketua kumpulan adalah sebagai mengawasi setiap penyerang
yang masuk dan keluar dari gelanggang, iaitu disepanjang garisan
permulaan, garisan tengah dan garisan disekeliling gelanggang.
Manakala awak-awak hanya menjaga garisan melintang di dalam
gelanggang.
*Sebelum permainan dimulakan undian secara wan tu som dijalankan
oleh kedua-dua ketua pasukan. Siapa yang menang akan menjadi
pasukan penyerang. Penetapan pengiraan bertukar giliran akan
ditentukan terlebih dahulu, samada hanya dengan cuitan ke badan
pemain atau dengan menangkap pemain.
Gelanggang Permainan
*Kawasan permainan yang sederhana luas diperlukan, samada di atas
tanah, kawasan bertar atau bersimin dan di atas padang. Tiada
ukuran khas penetapan yang perlu dipatuhi, tetapi dianggarkan
antara enam hingga lapan meter lebar dan jarak bagi setiap garisan
lintang gelanggang antara tiga hingga empat meter.
* Jumlah garisan lintang bagi awak-awak tidak terhad, ia mengikut
jumlah pemain bagi setiap pasukan.
*Sebagai penanda garisan, akan digunakan tepung atau tali jika
dimainkan di atas padang. Cat juga boleh digunakan sekiranya
gelanggang simin. Tetapi kebanyakan kanak-kanak akan melorekkan
garisan tersebut di atas tanah sahaja.
Cara Bermain
*Sejurus sebelum permainan dimulakan, ketua pasukan penyerang
akan menepuk tangan ketua pasukan bertahan di petak kepala
gelanggang. Ini menandakan permainan sudah dimulakan dan awakawak
boleh mula menyerang, samada secara individu atau beramairamai.
*Setiap pemain hendaklah melepasi semua garisan hingga ke garisan
belakang sekali dan kembali semula hingga ke garisan hadapan tanpa
dapat dicuit oleh pasukan bertahan. Jika salah seorang dapat dicuit
oleh pasukan bertahan maka pasukan itu dikira mati. Pertukaran
kedudukan akan dilakukan iaitu pasukan yang bertahan akan jadi
pasukan penyerang dan sebaliknya.

Peraturan Permainan
Kesemua pemain pasukan penyerang akan dikira mati jika salah
seorang dari mereka dicuit oleh pemain pasukan bertahan.
Pemain pasukan penyerang tidak boleh berundur kebelakang setelah
melepasi garisan gelanggang, ia dikira mati yang akan menyebabkan
pertukaran kedudukan pasukan.
Pasukan penyerang dikira mati jika terdapat pemainnya terkeluar dari
garisan gelanggang.
Pasukan penyerang dikira menang jika salah seorang dari pemainnya
dapat melepasi kesemua garisan hingga kembali ke garisan
permulaan. Satu mata diberikan kepada pasukan ini dan permainan
akan dijalankan semula.
Mana-mana pasukan yang dapat mengumpul mata tertinggi akan
dikira memenangi perlawanan tersebut.

Konda Kondi
*dikenali sebagai Perik Mata
*memerlukan fikiran yang tajam dan kekuatan pemain, iaitu ketika
memikir arah yang selamat untuk menguis kayu dan mengejar kayu
yang dikuis untuk mematikan pihak lawan. Permainan ini memerlukan
kawasan lapang.

*Peralatan yang diperlukan adalah terdiri daripada dua batang kayu
kecil berukuran, l5cm dan 30cm panjang. Kedua-dua batang kayu ini
berbentuk bulat dan berukuran 2cm garis pusat. Kayu yang pendek
dipanggil anak dan yang panjang dipanggil ibu. Lubang sedalam
15cm juga dikorek bagi meletakkan kayu panjang.
*Undian secara 'wan to som' dijalankan bagi membentuk pasukan dan
menetapkan pasukan mana yang harus memainkan terlebih dahulu.

Permainan Pertama
Pemain pertama memulakan permainan dengan meletakkan kayu
pendek melintang lubang, kayu panjang digunakan untuk menguis
kayu pendek itu supaya melambung ke udara, setelah itu kayu
panjang diletakkan semula melintang lubang sementara itu, ahli
pasukan lawan hendaklah cuba menyambut kayu pendek yang dikuis
oleh pemain itu sebelum jatuh ke tanah. Jika pasukan lawan berjaya
berbuat demikian, semua pemain daripada kumpulan yang sedang
bermain itu dikira mati. Permainan akan diambil alih pula oleh
pasukan lawan, tetapi jika pasukan lawan gagal menyambutnya,
mana-mana ahli hendaklah membalingkan kayu pendek masuk ke
dalam lubang ataupun mengena kayu panjang.
Jika kayu itu masuk ke dalam lubang atau pun terkena kayu panjang
yang diletakkan melintang tadi, cuma pemain itu sahaja yang dikira
mati. Sebaliknya, jika kayu yang dibaling oleh pemain lawan itu tidak
mengenai lubang atau kayu panjang itu, pemain tersebut boleh
mendapatkan mata dengan mengira jarak kayu itu jatuh dari lubang.
Satu jarak kayu panjang dikira satu mata.

Permainan Kedua
Pemain tadi akan mengambil kayu pendek dan melambungkan ke
udara, kemudian memukulnya kuat dengan kayu panjang. Dia diberi
peluang sebanyak tiga kali jika pukulan pertama atau keduanya tidak
kuat.
Sekali bagi pemain lawan cuba menyambut jika tidak berjaya. Pemain
tadi boleh mendapat mata, dengan kiraan yang sama. Mata yang
diperoleh dicampur dengan mata daripada langkah pertama tadi.

Permainan Ketiga
Seterusnya, pemain beralih kepada langkah ketiga yang dipanggil
patuk ular. Pemain menyandarkan kayu pendek di tepi lubang,
kemudian mengetuk hujung kayu pendek itu dengan kayu panjang.
Jika pukulan dibuat dengan baik, kayu pendek akan melentik ke
udara. Pemain itu hendaklah bersedia untuk memukul kayu pendek
itu sebelum jatuh ke tanah, dengan menggunakan kayu panjang.
Tempat kayu pendek itu jatuh dikira mata, iaitu mengiranya dengan
menggunakan kayu panjang, kiraan mata tetap sama seperti
sebelumnya. Pasukan yang mempunyai mata tertinggi memenangi
perlawanan ini.

PROGRAM PEMBANGUNAN SUKAN
Aspek perancangan,pengelolaan dan pentadbiran

Tujuan pembangunan sukan
 Melaksanakan program pembangunan sukan dari peringkat
akar umbi secara menyeluruh ke semua daerah.
 Mewujudkan program latihan yang sistematik dan berkesan
secara berterusan dalam jangka masa panjang.
 Melahirkan atlet remaja yang berpotensi dan layak untuk
mewakili Negeri dalam kejohanan SUKMA dan seterusnya
mewakili negara.
 Melahirkan pegawai sukan dan jurulatih yang berkualiti serta
lebih efisen dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab.
 Memantau perlaksanaan program latihan yang dijalankan di
setiap pusat latihan.

Aspek perancangan
OBJEKTIF UTAMA:
Pembangunan sukan akan menekankan kepada penambahbaikan
institusi dan organisasi untuk meningkatkan profesionalisme dan
menggalakkan pencapaian yang lebih baik dalam sukan.

3 TERAS STRATEGIK DLM PMBANGUNAN SUKAN:
A) Memperkukuh jentera sukan negara dan keupayaan institusi
persatuan sukan - menggalakkan pencapaian yang lebih baik
dalam sukan.

SEKTOR KERAJAAN
 Memberi penekanan kepada lapan sukan teras, iaitu
olahraga, akuatik, badminton, boling tenpin, bolasepak,
gimnastik, hoki dan skuasy.
 Pejabat Pesuruhjaya Sukan akan terus menganjur
program latihan untuk pemegang jawatan dengan
memberi tumpuan kepada pentadbiran dan pengurusan.
 Bagi menyeragam pengurusan persatuan sukan di
seluruh negara, Akta Pembangunan Sukan, 1997 akan
diperluas ke Sabah dan Sarawak.

SEKTOR SWASTA
 Digalak untuk melengkapi usaha Kerajaan - menyedia
kemudahan sukan dan rekreasi di kawasan yang akan
dibangunkan untuk tujuan kediaman, komersil dan
perindustrian.
 Rancangan jangka panjang - penyediaan dan
pengurusan kemudahan sukan dan rekreasi akan
digubal.
 Perkongsian dengan sektor swasta akan dipergiat bagi
membantu usaha mengenal pasti bakat muda serta
menyedia peluang yang lebih kepada generasi muda
menyertai aktiviti sukan.
B) Membangunkan budaya kesukanan di kalangan rakyat
Malaysia melalui pelaksanaan pelbagai program sukan.
 Pelbagai program sukan dan aktiviti rekreasi berkaitan
sukan akan dianjur untuk terus meningkatkan
penyertaan masyarakat dalam sukan - program
pembangunan kecergasan dan aktiviti luar.
 Program baru berasaskan kekuatan dan ketahanan yang
boleh menarik penyertaan lebih ramai di kalangan belia
akan diperkenal.
 Program dan aktiviti ini akan meningkat dan
menggalakkan pelancongan sukan dan menyumbang
kepada pertumbuhan industri sukan.
C)Menggalakkan gaya hidup aktif dan sihat melalui sukan dan
rekreasi.
 Program gaya hidup aktif akan diteruskan bagi
membolehkan belia terutamanya di peringkat akar umbi
menyertai acara sukan.
 Bagi mempromosi manfaat mengekalkan gaya hidup
sihat di kalangan orang ramai, lebih banyak program
kesedaran seperti kempen, program pendidikan
kecergasan dan kalistenik di tempat kerja dan taman
awam akan diteruskan dalam tempoh Rancangan.
 Sebanyak 50 peratus rakyat Malaysia dijangka terlibat
secara langsung dalam aktiviti gaya hidup cergas dan
sihat menjelang tahun 2010.

Aspek pengelolaan
Peningkatan kemudahan sukan
 Beberapa kemudahan sukan sedia ada di peringkat negeri
dan daerah akan di naik taraf.
 Langkah akan diambil untuk memastikan penyenggaraan
dan penjagaan kemudahan dilakukan dengan sempurna
termasuk penguatkuasaan peraturan dan prosedur
mengenai penggunaan kemudahan tersebut.
Penyediaan atlet pelapis
 Akses yang lebih kepada program latihan di luar negara akan
disediakan untuk memastikan atlit cemerlang dalam sukan
berprestasi tinggi pada peringkat antarabangsa.
 Usaha akan terus diambil untuk menyedia lebih ramai atlit
muda untuk menyertai pertandingan pada peringkat
antarabangsa melalui program latihan dan kejurulatihan
yang sistematik.
Pembangunan sukan sekolah
 Pendekatan yang lebih bersistem - mengenalpasti dan
menyediakan atlit di peringkat sekolah rendah dan
menengah akan diguna pakai bagi mewujudkan asas yang
lebih baik bagi membolehkan penyertaan dalam sukan
berprestasi tinggi.
 Lebih ramai guru pendidikan jasmani akan ditempatkan di
sekolah rendah manakala mata pelajaran olahraga dan
gimnastik akan dijadikan sebahagian daripada kurikulum
pendidikan.

 Program pembangunan sukan sekolah - diperkukuh termasuk
menaik taraf kemudahan sedia ada, membina dua sekolah
sukan baru, penglibatan dan penyertaan yang lebih
cemerlang di peringkat antarabangsa serta penyediaan lebih
ramai jurulatih yang berkelayakan dan berkebolehan.
 Sekolah akan digalakkan untuk menganjur aktiviti selepas
waktu sekolah bagi menyediakan peluang kepada pelajar
untuk menambah baik kemahiran mereka dalam sukan yang
dikenali dan melibatkan diri dalam aktiviti baru di bawah
bimbingan jurulatih yang baik.
 Akses yang lebih baik kepada kemudahan dan kompleks
sukan akan disediakan kepada pelajar termasuk kemudahan
di bawah pengurusan pihak berkuasa tempatan dalam usaha
menggalakkan pelajar aktif dalam sukan.
Program kejurulatihan

 Satu program khas akan diperkenalkan untuk akreditasi
jurulatih yang terlibat dalam menjalankan program
pembangunan atlit manakala bekas atlit dan atlit sedia ada
yang berpengalaman akan digalakkan untuk mengikuti
latihan yang perlu untuk menjadi jurulatih.
 Institusi pendidikan tinggi awam - digalakkan untuk
menawarkan lebih banyak tempat kepada pelajar untuk
mendaftar pada peringkat ijazah dalam bidang sains sukan
serta program bagi melatih jurulatih baru.

Contoh program pembangunan sukan
 Menyelaras Program Cari Juara
 Menyelaras Program Talent ID
 Menganjurkan dan menyertai Age Group CompetitioN
 Klinik Sukan
 Menyelaras Penyertaan Kejohanan U12, U15 dan U18
 Menganjurkan Sports Education Seminar secara berterusan
 Program Pembangunan Bakat

Aspek pentadbiran
Badan bertanggungjwb dlm pembgnn sektor sukan:
 KEMENTERIAN KEBUDAYAAN, BELIA DAN SUKAN
 KEMENTERIAN PENDIDIKAN
 PERTUBUHAN DAN PERSATUAN SUKAN

Aspek yg dititik berat dlm pembgnn sukan
 SEKOLAH KERAJAAN DAN SEKOLAH SWASTA/MSSR DAN
MSSM/PENGURUSAN/ KEJURULATIHAN/KEMUDAHAN
SUKAN/YAYASAN SUKAN/INTENSIF/BIASISWA

Pembangunan Jurulatih
Jenis2 jurulatih
1) IDEALISTS
2) ROLLING STONE
3) CLIMBERS
4) AMBITIOUS COACHER
5) HANGER - ON

Kaedah penyusunan program
1. KEPERLUAN
 Menentukan keperluan diri dalam bidang sukan.
 Memikirkan teknik untuk melahirkan atlit bertaraf
antarabangsa.
 Menetapkan bentuk dan tahap kepakaran yang
diperlukan.
2. PERINGKAT
 Menentukan bilangan jurulatih bagi setiap peringkat
(tempoh 5 tahun).
 knlpasti sumber,kemudahan,peralatan&tenaga
pengajar yg akn melatih mereka.
3. MENGENAL PASTI
 Persatuan sukan menegenalpasti jurulatih yang
berkelayakan untuk memberi latihan yang teratur.
 Jika tiada sebarang kemudahan latihan, persatuan
sukan harus berhubung dengan badan sukan yang
sudah berjaya.
4. MERANCANG
 Selepas melalui semua peringkat ,perancangan
mengadakan latihan jurulatih boleh diusahakan
untuk mencapai matlamat.
 Sistem latihan jurulatih memerlukan pendekatan
yang lebih bersistematik.
5. MEMIKIRKAN SUMBER
 Penyediaan latihan = Kementerian Belia dan
Sukan (KBS).
 Latihan kejurulatihan = Majlis Sukan Negara (MSN).
 Bantuan latihan jurulatih di peringkat pusat =Majlis
Olimpik Malaysia

Rancangan latihan jurulatih
1. Menentukan bentuk,jenis dan bidang pengetahuan yang
disampaikan bagi setiap peringkat latihan.
2. Peruntukan masa yang bersesuaian bagi setiap
pembentangan semasa kursus latihan.
3. Menentukan sumber kemudahan yang mencukupi,
kelengkapan tenaga pengajar bagi setiap peringkat kursus
latihan.
4. Mengadakan program latihan bagi melahirkan jurulatih yang
berwibawa.
5. Menentukan tenaga pengajar yang layak bagi setiap tahap
latihan kejurulatihan sukan itu.

Pemilihan calon jurulatih
1. Mempunyai kecerderasan dan kematangan fikiran.
2. Mempunyai pengetahuan mengenai pertumbuhan dan
perkembangan manusia.
3. Motivasi yang tinggi dalam bidang dan perkembangan
sukan.
4. Berminat untuk terlibat dalam sukan untuk jangka masa
panjang.
5. Kemahiran mengajar yang menyeronokan dan berkesan.

Prinsip kejurulatihan
1. Mempunyai kepakaran dalam bidang sukan dan dapat
membantu atlit sukan mengembangkan bakat serta pandai
berdirikari.
2. Akui perbedaan antara individu wujud di kalangan atlit dan
sentiasa memikirkan kepentingan atlit untuk jangka masa
panjang.
3. Berhasrat mencapai kecermerlangan berasaskan matlamat,
pertumbuhan,perkembangan dan pembangunan atlit.
4. Kepimpinan melalui teladan.
5. Berpakaian kemas dan bersesuaian.

Kelebihan jurulatih sukan asing
1. Dapat menggunakan kepakaran yang dimiliki
serta-merta.
2. Memberi kesan positif secara tidak langsung
kepada jurulatih-jurulatih muda yang kurang
berpengalaman.
3. Menjadi “Role Model” kepada para jurulatih
yang mengikuti program latihan itu.
4. Program latihan dapat diwujudkan dengan lebih
teratur.
5. Mewujudkan sikap mencapai kecemerlangan
dalam bidang sukan di kalangan jurulatih yang
mengikuti kursus latihan.

Peranan yang perlu dimainkan oleh jurulatih :
 Menetapkan tahap pengajaran dan
pembelajaran mengikut keperluan individu.
 Merancang program aktiviti sukan berasaskan
keperluan individu yang menjadi peserta dalam
latihan.
 Mewujudkan suasana keadaan persekitaran
pembelajaran sukan untuk membolehkan atlit
belajar sendiri.
 Tenaga pengajar memberi panduan dan
bimbingan yang diperlukan oleh para peserta
sukan.
 Menilai kejayaan individu mengikut objektif
yang telah ditetapkan oleh tenaga pengajar.

Kenal pasti bakat
Kenal pasti bakat sukan
• berkembang/keyakinan/perhubungan
Pemerhatian bakat sukan

*PRINSIP:
1. aktiviti fizikal
2. variasi pola pergerakan
3. pertumbuhan kanak-kanak
4. tempoh masa latihan

SUMBER AHLI SUKAN YG BERBAKAT & TBAIK
1. Sek kerajaan dan swasta
2. Majlis Sukan Sekolah-sekolah Menengah (MSSM)
3. Kelab dan persatuan sukan tempatan, daerah & negeri
4. Persatuan Belia

Insentif untuk atlit berbakat
 elaun khas
 diberi pekerjaan tertentu
 ganjaran & elaun tertentu
 biasiswa
 kemudahan perjalanan, penginapan, perubatan, peralatan
sukan
 diberi latihan di luar negara
 pingat & surat penghargaan

Sistem kenalpasti atlit

• KRITERIA/SIFAT AHLI SUKAN /PERTANDINGAN/RASA
HATI/UJIAN ASAS
Pembangunan Atlet
 program pembangunan bakat
 guru pjk ramai ditempatkan di sek
 program pembangunan sukan dinaiktarafkan
 tambahkan bilangan jurulatih bertauliah
 program persediaan atlit

Pemilihan atlit berdasarkan:
*somatotaip,jisim badan,ketinggian,jisim badan”bebas lemak’,pembahagian segmen badan

UNDANG-UNDANG DAN PENTADBIRAN SUKAN
UNDANG-UNDANG SUKAN
1. Terdapat akta dalam sukan.Akta ini dinamakan Akta Pembangunan
Sukan 1997 dan hendaklah dipakai di seluruh Malaysia.
Objektif
(a) untuk menggalakkan dan membangunkan sukannya
(c) memastikan perlembagaan &kaedah dipatuhi dan diikuti oleh
semua anggotanya.
(b) mengekalkan hubungan baik dan kedudukan baik ( semua badan
pengelola dan pengawalseliaan antarabangsa bagi sukannya.)
Kaitan undang2& sukan
KEADILAN-adil antara semua /DISIPLIN-pentingkan
disiplin/MEMAHIRKAN LAGI TEKNIK-kuasai teknik betul/NILAI MURNIbertolak
ansur/RUJUKAN-kepada individu pakar/SISTEMATIK-aktiviti
tersusun /KESELAMATAN-mesti selamat

Rang Undang-Undang
(a) penganjuran pertandingan, seminar, klinik atau kursus untuk
sesuatu sukan;
(b) penghantaran peserta ke pertandingan atau acara sukan
(c) apa-apa aktiviti lain yang bersampingan atau berkaitan dengan
sesuatu sukan;
(d)aktiviti sukan", berhubungan dengan sesuatu sukan,termasuklah—
Akibat tiada undang2
• PANDANGAN SERONG TERHADAP JURULATIH DAN
PENGAJAR
• SUKAN DIPANDANG
• REMEH DAN BERBAHAYA
• HUBUNGAN TIDAK ELOK ANTARA AHLI
• SUKAN TIDAK MEMBANGUN

Faktor-Faktor Kecuaian
1. Tugas/ tanggungjawab – sama ada anda telah menjalankan tugas
anda dengan betul
2. Pelanggaran tugas/ tanggungjawab
3. Sebab sebenar kemalangan (actual and proximate cause)
4. Darjah kerosakan & kemalangan berlaku
Jenis-Jenis Kecuaian
• Kecuaian boleh dielak jika anda:
o Buat perancangan yang teliti
o Hindari berlakunya faktor2 kecuaian
• ‘Contributing negligence’
• ‘Comparative negligence’
• ‘Assumption of risk’
• ‘An act of God’

Liabiliti sukan
 ESTABLISH DUTY
• Tanggungjawab guru dalam perkhidmatan
• Lindungi murid
• Dari kemalangan
 BREACH OF DUTY
• Buktikan kesalahan
• Samaada plantif yng membuat ataupun guru tidak
lindungi
• Paparkan bukti betul
 PROXIMATE CAUSE
• Kenal punca kejadian
• Wujudkan perkaitan punca-punca
• Adakah ianaya munasabah
 DETERMINE CAUSE
• Buktikan dengan terperinci kerosakkan atau kemalangan
• Akibat perlanggaran dan kecuaian yang berlaku
Perbezaan Kecuaian dan liabiliti
 KECUAIAN
• Tanggungjawab akibat perlakuan
• Atau tindakan cuai
• Cth,guru dikatakn cuai apabila dia x munasabah
berkelakuan sbg guru hngga akibatkan kemalangan
 LIABILITI
• Samaada wujud tanggungjawab perudangan akibat
perlakuan cuai itu.
• Tp,x semestnya individu yg cuai mesti menanggung
liabiliti akibat kecuiannya.
• -Liabiliti boleh dipindahkan

ISU-ISU DALAM SUKAN
Wanita dan sukan
*Peranan bersama
- Mainkan peranan penting dalam kegiatan sukan.
- Gembeling tenaga di semua peringkat sukan.
- Sama- sama bergiat secara aktif dalam perlakuan atlit dan
libatkan diri dalam bidang kejurulatihan.
- Sama- sama sediakan kemudahan, peralatan, kumpul dana
dan aktif dalam pentadbiran sukan.
*Mitos wanita dalam sukan
Sejarah
· 1986- 1st Olympic di Athens, Greece- wanita tidak boleh
menyertai sebarang acara.
· Dipercayai jika guna tenaga fizikal keterlaluan akan rosakkan
sistem peranakan.
· Mitos ini menyebabkan kaum wanita lambat ambil bahagian
Sistem peranakan
· Kepercayaan- Kegiatan sukan boleh rosakkan sistem
peranakan & pusingan haid.
· Latihan yang cergas- boleh sebabkan putus haid,
(sementara)
· Bantu memudahkan kelahiran anak, cepat kembali sihat.
Ketahanan
· Ketahanan atlit wanita tidak sama dengan atlit lelaki.
· Acara sukan jarak jauh tidak sesuai dengan wanita- jejas
kesihatan.(bagi atlit terlatih, ia tiada masalah)
· Wanita punyai ketahanan lebih baik dari lelaki kerana
peratusan lemak bawah kulit badan yang berlebihan.
Sikap agresif
· Wanita yang terlibat secara cergas-memiliki sifat kelakian.
· Mempunyai sifat agresif, berdaya saing dan memiliki otot
yang besar.
· Wanita yang miliki sifat otot yang besar tidak akan dapat
menyamai kekuatan yang dimiliki oleh lelaki.
Binaan senda
· Binaan sendi tulang yang lebih longgar -mudah cedera,cth:
sendi lutut.
· Kegiatan fizikal yang cergas akan rosakkan alat peranakan
wanita.
· Perkembangan otot dan latihan yang betul akan
mengelakkan berlakunya kecederaan.

Perbezaan atlet lelaki dan wanita
Atlet lelaki
· Kaum lelaki memiliki bahu yang lebih lebar, pinggang yang
lebih kecil, kaki dan lengan yang lebih panjang.
· Jadi, anggota badan lelaki menjadikan mereka lebih cergas
untuk melompat, membaling & berlari.
· Denyutan jantung lelaki adalah lebih kuat.
· Dada yang lebih bidang berbanding wanita.
Atlet wanita
· Mempunyai sendi yang lebih longgar, tendon dan ligamen
yang lembut.
· Mempunyai pusat tarikan bumi yang lebih rendah dan dapat
buat imbangan dengan baik.
· Mempunyai lemak badan dua kali ganda daripada lelakimenjadikan
wanita tahan sejuk dan daya tahan tinggi.

Sukan dan media masa
Jenis media
*elektronik:tv,radio,internet
*cetak:akhbar,majalah,risalah,poster,banner,pamplet

Kepentingan media cetak
 Penganjuran sukan
 Keputusan permainan atau perlawanan
 Latihan dan persediaan athlit
 Profil
 Penganugerahan dan insentif
 Organisasi, pembangunan dan pengurusan acara.

Penganjuran sukan

 Memuatkan tentang tarikh, tempat diadakan, penajaan,
pasukan yang akan bertanding dan peserta yang akan
menyertai.
 Bagi kejohanan yang besar seperti Sukan Olimpik, Bola
Sepak Piala Dunia(FIFA), media menyiarkan siri laporan
bermula sebelum kejohanan.
Latihan dan persediaan atlet
 Memberi maklumat mengenai latihan dan persediaan athlit
untuk menghadapi sebarang kejohanan.
 Menyiarkan cabaran yang akan dihadapi oleh athlit dan
penyelesaiannya.

Politik dan Sukan
 Politik- proses yang digunakan manusia untuk
menyelesaikan perbalahan diantara kepentingan pesendirian
dan kepentingan awam didalam sesebuah institusi
masyarakat itu sendiri.
 Sukan tidak akan wujud tanpa campur tangan politik atau
pihak berkuasa kerajaan.
 Ramai ahli politik terlibat dalam sukan samada sebagai
pegawai, penganjur, pentadbir dan sebagainya.
Pengaruh politik dalam sukan peringkat kebangsaan
 Bentuk dan corak gangguan politik terjadi dalam banyak
cara
 Perbezaan kepentingan merupakan antara alasan utama
yang menyebabkan sesebuah badan sukan dipengaruhi
gangguan politik.
 Ada pihak berpendapat ada ahli sukan digunakan pihak
tertentu untuk kepentingannya

 Ada pihak berpendapat ahli politik menggunakan sukan
untuk kepentingan politik mereka.

Sebab hubungan antara politik dan sukan
*safeguarding the public order:melindungi undang2 awam
*mengekalkan kesihatan&kecergasan
*menaikkn martamat,kuasa sesebuah kump,komuniti/bangsa
*memberi kesedarn ttg identiti,kepunyaan&kesepaduan antara rakyt
*menghasilkn nilai dominan dan ideologi
*meningktkn sokongn kpd ketua politik&kerajaan
*meningktkn perkembangan ekonomi negara

Insentif&Atlet
Insentif:
 Insentif ini bertujuan mendorong mereka mempertingkatkan
prestasi ke tahap cemerlang di dalam pertandingan pada
peringkat antarabangsa dan terus kekal serta memperbaiki
prestasi dari semasa ke semasa
 Sesuatu (yang berupa kebendaan atau tidak) yang diberikan
atau ditawarkan sebagai dorongan atau galakan.

Jenis2 insentif
• Hadiah kemenangan/Elaun sara hidup/Elaun
tuisyen/Cuti/Biasiswa

Perjudian dalam sukan
Judi bermaksud permainan dengan menggunakan wang dan lain-lain
sebagai taruhan.
Punca kegiatan rasuah dlm sukan
Kewujudan peluang /Penyalahgunaan kuasa/Kelemahan pengurusan
dalaman/ Ketamakan
Kesan rasuah
 Atlet yang menerima rasuah akan didakwa di mahkamah
 Terdapat juga atlet atau pemain yang digantung permainan
mereka dan ada juga yang dibuang daerah. Keadaan seperti
ini telah mencemarkan nama baik dan tujuan asal sukan
tersebut diadakan.
 Rasuah menyebabkan usaha kerajaan memperuntukkan
berjuta-juta ringgit ke arah kecemerlangan sukan di negara
ini gagal mencapai matlamat.
 Peminat sukan tempatan hilang keyakinan dan enggan
datang untuk menyaksikan sesuatu acara yang berlangsung
terutamanya sukan bola sepak.
 Kualiti sukan di tahap yang sama dan berkemungkinan
merosot, seperti hilang sengat.

Cara mengatasi
 Menubuhkan jawatankuasa mengatasi gejala rasuah
 Semua pihak termasuk pemain, pegawai persatuan dan
orang ramai perlu bekerjasama menangani masalah ini
 Menetapkan peraturan supaya semua persatuan bola sepak
membayar gaji penuh setiap bulan bagi mengurangkan
peluang "bookie" mempengaruhi pemain menerima "wang
kopi" untuk mengatur perlawanan
 Memperhebatkan program pembangunan sukan sehingga ke
peringkat akar umbi
 Subjek etika sukan perlu diajar di peringkat sekolah rendah
sehingga ke peringkat kolej atau unversiti
 Para atlit hendaklah menghindari kegiatan rasuah dan
menghargai sokongan peminat keatas mereka.

Cabaran sukan membangun masa kini
Persatuan Sukan dan Pengurusannya
• Corak pengurusan sukan
- Penentuan matlamat.
- Perbincangan matlamat.
- Mentakrif hasil yang diharapkan.
- Penilaian prestasi yang diharapkan.
- Menyediakan maklum balas untuk menjamin kepuasan.
· Atlit
- Motivasi atlit
- Tanggungjawab atlit
- Masalah sosial dan kesepaduan
· Kawalan terhadap tahap kebangkitan (arousal).
- Ketenangan dalam menghadapi pelbagai situasi.
- Meningkatkan keyakinan diri dan kepercayaan terhadap
keyakinan diri.
- Konsentrasi dan tumpuan
- Kawalan emosi semasa pertandingan
- Komitmen atlit

Faktor yang menghalang motivasi
*kurang keyakinan diri./pemikiran negatif/tiada matlamat/masalah
dalam pasukan/ganjaran negatif
• Tanggungjawab Atlit
- Kesedaran kendiri/Latihan yang konsisten/Hubungan baik
dengan pihak pengurusan dan pasukan/Menghadapi tekanan
selepas perlawanan
• Masalah Sosial dan Kesepaduan/Strategi yang digunakan:
- Sesuaikan dengan peranan sendiri dan pihak lain./Atlit
‘junior’ belajar dari atlit ‘senior’./Berjuang bersama hadapi
perlawanan./Setiap pemain dalam pasukan sama
penting./Elak kelompok kecil dalam pasukan.

• Sumber Kewangan
o Penajaan/Derma/Dana Kerajaan
Masalah yang sering dihadapi:
- Kekurangan dana untuk kemudahan/Pembayaran
gaji/Saluran dana dan sumbangan tidak diuruskan dengan
betul/Tiada penajaan
• Cabaran
- Kemudahan untuk meningkatkan prestasi atlit (gym,
stadium, pusat latihan)
- Jaminan kepada atlit (insurans, pencen, insentif)
- Sekolah sukan
· Masyarakat
- Pendedahan kepentingan sukan
- Semangat kesukanan (sokongan kepada pasukan negara)
- Tanggapan negatif terhadap sukan
- Mengukuhkan program pembangunan sukan massa bagi
membina masyarakat yang cergas, sihat dan produktif ke
arah perpaduan negara.
- Memantap program sukan massa agar ianya dapat
melibatkan semua lapisan masyarakat dari semua peringkat
akar umbi.

NILAI DAN ETIKA DALAM SUKAN
Permainan fair play
• Fairplay biasanya dikaitkan dengan sesuatu permainan
dalam bidang sukan
• ‘Fairplay’ bermaksud satu situasi permainan yang bersih dan
adil
• Manakala ‘unfairplay’ pula merujuk kepada permainan yang
tidak adil dan ada unsur penipuan dan kekasaran didalam
sesuatu permainan.

Mengapa ia boleh terjadi?
 Pengadilan yang berat sebelah
 Musuh tradisi cth jepun-china malaysia-indonesia-thailand
 Cuaca -panas menyebabkan pemain panas baran
 padang yang tidak memuaskan
 Disiplin pemain kurang
 Kurang suntikan semangat dan galakan

Langkah mengatasi
 Meningkatkan mutu pengadilan spt mengenakan tidakan
terhadap pngadil itu sendiri.
 Mengenakan denda kepada pemain ikut kesalahan (kad
merah/kuning)
 Rasa hormat antara pemain dan pemain lawan. Pemain perlu
bersikap lebih profesional.
 Mengenakan insentif dan hadiah kepada para pemain. Pihak
penganjur perlu memberikan insentif kepada pasukan
‘fairplay’ cnthnya EUFA-portogal 2004

Kriteria pemilihan pasukan ‘fairplay’
 Sesebuah pasukan dinilai berdasarkan;
 Kad kuning dan kad merah: jika tiada sebarang kad
diberikan,pasukan mendapat 10 mata. 1 mata akan ditolak
dari setiap kad kuning dan 3 mata jika mendapat kad merah.
 Mata maksimum bagi sesebuah pasukan yang menunjukkan
permainan bersih dan Positif adalah 10. dan mata minimum
adalah 1.

Penyalahgunaan bahan dalam sukan
 menggunakan bahan atau kaedah terlarang dalam aktiviti
sukan yang bertujuan untuk meningkatkan prestasi
seseorang secara sengaja atau tidak sengaja.
 Contohnya adalah seperti penyalahgunaan dadah dan
doping.
 DRUG atau DADAH merupakan sesuatu bahan (selain
daripada makanan) yang apabila diambil, akan
menyebabkan perubahan dalam badan.
 DOPING adalah penggunaan bahan atau kaedah yang
diharamkan untuk meningkatkan prestasi sukan oleh atlit.
Kenapa sesetengah bahan dan kaedah diharamkan?
 Kesihatan - Banyak bahan boleh menyebabkan kesan yang
tidak baik terhadap kesihatan jika tidak digunakan dengan
betul.
 Etika - Di dalam sesetengah keadaan bahan-bahan dan
kaedah-kaedah yang diharamkan boleh meningkatkan tahap
keupayaan atlit melebihi tahap biasa.
 Undang-Undang - Sesetengah drug adalah haram dan
dengan itu penggunaannya adalah dilarang dalam sukan.
Polisi penyalahgunaan dadah di malaysia
 Pencegahan
 Pembasmian :

◦ Salah laku dan penyalahgunaan dadah
◦ Sikap dan kebiasaan yang cenderung ke arah doping
 Memantau :
◦ Ujian doping di luar pertandingan
◦ Parameter latihan dan tahap keupayaan
Keganasan dalam sukan

 FAKTOR
1. Kurangnya semangat kesukanan – luntur semangat akibat
ahli pasukan yang lemah menyebabkan keganasan berlaku.
2. Mental dan emosi yang terganggu- contoh pemain tenis
yang terganggu oleh tekanan dari penonton.
3. Disiplin pemain yang kurang- ada pemain tenis yang
mematahkan raketnya dalm permainan.
4. Faktor dalaman-masalah peribadi di kalangan pemain di
bawa ke padang permainan.
5. Pengadil yang berat sebelah dalam permainan.

 KESAN-KESAN
1. Kecederaan berlaku – ada sesetengah pemain bola yang
sanggup mengasari pemain lawan.
2. Mutu sukan yang rendah
3. Pandangan masyarakat yang negatif.

 CARA MENGATASI
1. Memperbanyakan lagi kem-kem motivasi di kalangan
pemain-pemain.
2. Tingkatkan lagi disiplin dalam diri setiap pemain.
3. Memupuk semangat kesukanan
4. Mepertingkatkan mutu pengadilan setiap perlawanan.
5. Setiap pemain hendaklah tidak memcampur adukkan
masalah peribadi dalam permainan.
Gangguang dalam sukan
 Gangguan bererti sesuatu yang membuat seseorang ,objek
atau proses menjadi terbantut dan tergendala.
 gangguan dalam sukan boleh dikategorikan dalam beberapa
jenis seperti gangguan emosi bagi pemain, gangguan faktor
semula jadi, gangguan kemudahan, dan gangguan sesama
manusia.

Gangguan emosi
*Tekanan perasaan /Gangguan psikologi /Pengurusan EQ
Gangguan faktor semula jadi
*Faktor cuaca /Fizikal pihak lawan /Bunyi, cahaya,warna /Keadaan
padang dan tapak permainan
Gangguan sesama manusia.
*Pihak lawan, pengadil,/Gangguan seksual /Sorakan peminat


Labels:


Older Post | Newer Post
Click Click ^.^


ContactUs Entries


Latest




Testimoni Saya, Pengedar Bebas Herbalife

Sila Jerit Sama-sama


Iklan Berbayar

free counter
Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!