It's Aida4eva

The common life of a homosapiens.

Monday, August 15, 2011

hukum makan semasa waktu imsak


*sekadar perkongsian*

Syaikh ‘Abdul Aziz bin ‘Abdillah bin Baz –pernah menjawat sebagai ketua Al Lajnah Ad Da-imah (Komisi fatwa di Saudi Arabia)- pernah ditanya, “Beberapa organisasi dan yayasan membagi-bagikan Jadwal Imsakiyah di bulan Ramadhan yang penuh berkah ini. Jadwal ini khusus berisi waktu-waktu shalat. Namun dalam jadwal tersebut ditetapkan bahwa waktu imsak (menahan diri dari makan dan minum, -pen) adalah 15 menit sebelum adzan shubuh. Apakah seperti ini memiliki dasar dalam ajaran Islam? “

Syaikh rahimahullah menjawab:

Saya tidak mengetahui adanya dalil tentang penetapan waktu imsak 15 menit sebelum adzan shubuh. Bahkan yang sesuai dengan dalil Al Qur’an dan As Sunnah, imsak (yaitu menahan diri dari makan dan minum, -pen) adalah mulai terbitnya fajar (masuknya waktu shubuh). Dasarnya firman Allah Ta’ala,

وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ

“Dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar.” (QS. Al Baqarah: 187)
 
-------------------------------------------------

ini bermakna, waktu imsak ialah masa untuk berjaga-jaga.Ulama' menyatakan bahawa 10 minit sebelum waktu subuh itu merupakan waktu imsak dan sunat berhenti makan minum dan melakukan perkara2 yang boleh membatalkan puasa kerana dibimbangi terlajak masuk waktu subuh. 

jadi, adalah sah untuk makan sewaktu imsak cuma adalah disunatkan untuk berhenti makan pada waktu imsak supaya tak terlajak makan semasa azan subuh. Sebab, bila dah azan subuh tu maknanya dah bermulanya puasa pada hari tersebut. 



p/s: selalu terjaga sahur hampir waktu imsak. gayat dah. tu yang google ni :) 

6 comments:

wan zuliyana is apel said...

apel ade bace dalam buku,
dia tulis, jarak masa antara berhenti makan ketika sahur dengan azan solat subuh adalah selama membaca 50 ayat al-quran. .

tak sure sangat tp rasenye betul lah 50 ayat.
*nak berkongsi jugak. hee :)

Prince Halilintar said...

ye betul tu..

aida4eva said...

wan: owh..ye ke? pengetahuan baru ni..time kasih awak! :D

aida4eva said...

prince: selamat berbuka n bersahur :)

kaizen said...

bagus nih.. share kat fb ngan sumer org... hehe

Pojiekyra said...

cool entry! nice share

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...